Sarjakuva

Jyri Tuominen 14.8. 14:17

New York Timesin juttu toi Finnish Nightmares -sarjakuvalle kustannussopimuksen Yhdysvaltoihin

Karoliina Korhosen suositut sarjakuvat käsittelevät kiusallisia sosiaalisia tilanteita, ja sarjakuva on kerännyt paljon faneja esimerkiksi Kiinassa.

Yhdysvaltalaislehti New York Times julkaisi elokuun alussa jutun Karoliina Korhosen Finnish Nightmares -sarjakuvan suosiosta Kiinassa. Jutun innoittamana muutama suurempi kustantamo oli yhteydessä Korhosen agenttiin, ja oikeudet kahteen Finnish Nightmares -kirjaan myytiin yhdysvaltalaiselle Ten Speed Press -kustantamolle, joka kuuluu Random House -konserniin.

”Oikeuksista maksettu ennakko on suomalaisittain suuri”, kertoo kirjojen suomalaisen kustantajan Atenan kustantaja Ville Rauvola.

Tarkempi summa on liikesalaisuus, mutta Rauvola kertoo, että kyse on kymmenistä tuhansista euroista.

New York Timesin jutussa sarjakuvan kiinalaisen suosion syyksi arvioitiin monen kiinalaisen ahdistus suurkaupunkien ihmisvilinään. Monet kiinalaiset samaistuvat sarjakuvan päähenkilön Matin introverttiin olemukseen, ja finnishnightmares-hashtag on kerännyt kiinalaisessa sosiaalisen median palvelussa Weibossa 240 000 klikkausta. Sarjan myötä kiinan kieleen on tullut käyttöön myös uusi sana "jingfen", mikä tarkoittaa henkisesti suomalaista ja viittaa kiusallisuuteen sosiaalisissa tilanteissa.

Yhdysvaltalaisia on totuttu pitämään ekstroverttinä ja avoimena kansana, mutta Rauvola on kertonut tavanneensa monia yhdysvaltalaisia ja englantilaisia, jotka ovat kertoneet sarjakuvien resonoineen.

”Vaikka amerikkalaisten kansallisluonne on avoimempi ja sosiaalisempi, sieltä löytyy samaistumiskohtia. Sosiaalisiin tilanteisiin liittyvät hauskat ahdistuksen tunteet eivät rajoitu vain Suomeen tai Pohjoismaihin. Ehkä kustannusalalla on myös introvertteja tyyppejä, jotka innostuvat sarjakuvista. Jos ajattelee kirjallisuutta, Susan Cainin introverteistä kertova Quiet-kirja oli iso menestys Yhdysvalloissa muutamia vuosia sitten”, Rauvola huomauttaa.

Korhosen stripit ovat levinneet runsaasti sosiaalisessa mediassa, mutta se ei ole ollut Rauvolan mukaan ongelma kirjojen myynnille. Ensimmäinen Finnish Nightmares -kirja julkaistiin helmikuussa 2016, ja se keikkui yhtäjaksoisesti poikkeukselliset 18 kuukautta Suomen myydyimpien kirjojen Top 10 -listalla, ja nyt se on noussut taas kymmenen kärkeen. Kirjasta on otettu 14 painosta. Ensimmäistä ja toista Finnish Nightmares -kirjaa on myyty Suomessa yhteensä 52 000 kappaletta.

”Kirja on helppo antaa lahjaksi ihmiselle, jonka ajattelee tykkäävän siitä. Epäilen, että valtaosa kirjoista menee turisteille”, Rauvola arvioi.

Finnish Nightmares -sarjakuvan oikeudet on myyty aiemmin Kiinaan, Japaniin, Etelä-Koreaan ja Slovakiaan.

Voiko kyseessä olla uusi Muumit?

”En usko, että ihan sille tasolle ikinä päästään”, Rauvola nauraa.

”Mutta onhan tämä kiinnostava ilmiö. Meidän alalla on hirveän harvinaista, että syntyy näin pitkäkestoisia ilmiöitä.”