Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 13.8. 12:57

New York Timesin laaja selvitys – moni takoo rahaa tehtailemalla tekaistuja YouTube-katseluja: "Aina löytyy keino"

Colourbox

Videopalvelu YouTube on kamppaillut tekaistujen videonäyttöjen kanssa jo vuosia. Kestävää ratkaisua ongelmaan ei ole toistaiseksi löytynyt.

Sanomalehti The New York Times on toteuttanut laajan selvityksen, jossa pureudutaan suositun videopalvelun YouTuben pitkäaikaiseen ongelmaan, eli tekaistuihin videonäyttökertoihin.

Mekanismi on usein sama kuin niin kutsutussa klikkihuijauksessa. Ohjelmoidut botit tehtailevat asiakkaan tilauksen mukaisesti tietyn määrän katselukertoja videolle samaan tapaan kuin klikkihuijauksessa, jossa botti tehtailee tekaistuja klikkejä verkkomainokseen.

Tekaistuja näyttökertoja välittävät yritykset mainostavat esimerkiksi Googlen hakukonemainonnassa tarjoavansa 500, 5000 tai jopa viisi miljoonaa näyttökertaa edulliseen hintaan.

The New York Timesin toimittaja päätti kokeilla, miten prosessi toimii käytännössä. Hän tilasi tuhansia näyttökertoja yhteensä yhdeksältä eri yritykseltä. Videot eivät liittyneet millään tavoin itse sanomalehteen. Lähes kaikki näyttökerrat, joista toimittaja oli maksanut, toteutuivat parissa viikossa.

Kyse on laajemmasta ilmiöstä, jonka edessä YouTube vaikuttaa olevan voimaton. Kanadan pääkaupungissa Ottawassa asuva Martin Vassilev kertoo NYT:lle myyneensä kuluvan vuoden aikana noin 15 miljoonaa YouTube-videonäyttöä perustamansa 500Views.com-sivuston kautta.

”Voin tarjota rajoittamattoman määrän katselukertoja videolle. He (YouTube) ovat yrittäneet estää tämän niin monen vuoden ajan, mutta he eivät voi lopettaa tätä. Aina löytyy keino”, Vassilev kertoo.

Vassilev kertoo liiketoiminnan käynnistyneen vauhdikkaammin kuin hän olisi ikinä osannut ennakoida. Hän toimittaa 150–200 tilausta päivässä ja tienaa noin 30 000 dollaria kuukaudessa. Hän ei toimita tekaistuja katselukertoja itse, vaan yhdistää asiakkaan sellaisten toimijoiden kanssa, jotka tarjoavat tietokoneiden tehtailemia näyttökertoja ja tykkäyksiä.

”En todella voinut uskoa, että verkossa voi tehdä näin paljon rahaa”, Vassilev kertoo.

Ongelma ei ole YouTubelle uusi. Palvelun mukaan bottien tehtailemat näyttökerrat muodostivat eräässä vaiheessa vuotta 2013 yhtä suuren osan videoiden kokonaiskatselumäärästä kuin oikeiden ihmisten katselut.

YouTube kertoi pyrkivänsä torjumaan tekaistuja videonäyttöjä sekä laadun takaamiseksi että mainostajien luottamuksen turvaamiseksi, jotta he voivat olla varmoja, että ruudun takana videoita katsoo oikea ihminen.

Tuolloin YouTuben huijauksia ja väärinkäytöksiä torjuvaan tiimiin kuuluneen Blake Livingstonin mukaan ongelman torjuminen on kuitenkin lähtökohtaisesti vaikeaa.

”Videoiden katselulukujen manipulointi on ongelma niin kauan kuin videonäytöt ja suosio, josta ne kertovat, ovat tulonlähde YouTubelle”, Livingston arvioi.

Ostetut näytöt eivät takaa tuloksia

YouTube ei kerro, kuinka suuren määrän tekaistuja katselukertoja palvelu havaitsee päivässä. Palvelu ilmoittaa, että sen tiimit työskentelevät jatkuvasti tavoitteenaan pitää tekaistujen näyttökertojen määrä alle prosentissa kokonaiskatselumäärästä.

Koska palvelussa rekisteröidään miljardeja katselukertoja päivässä, on hyvin mahdollista, että tekaistujen näyttökertojen määrä nousee päivässä kymmeniin miljooniin valvonnasta huolimatta.

Yritykset ja yksittäiset ihmiset ostavat videonäyttöjä muun muassa kasvattaakseen omaa näkyvyyttään. Muun muassa muusikot ja kirjailijat toivovat näkyvyyden johtavan myynnin kasvuun tai kustannus- tai levytyssopimuksiin.

New York Timesin selvityksen mukaan nämä toiveet eivät useinkaan täyty, kuten yhdysvaltalaisen tohtori Judith Oppenheimerin, 78, kertomuksesta käy ilmi.

Hän kertoo maksaneensa YouTube-videonäyttöjä välittävälle Devumi-nimiselle sivustolle 5000 dollaria markkinoidakseen itse kustantamaansa kirjaa, jolle hän toivoi saavansa valtakunnallisen kustannussopimuksen.

NYT kertoo Devumin yritystietojen paljastavan, että yritys on tienannut yli 1,2 miljoonaa dollaria vuodessa myymällä 196 miljoonaa YouTube-videonäyttöä, joista suurin osa on edelleen näkyvillä YouTuben katseluluvuissa. Suurin osa tilatuista näyttökerroista on NYT:n mukaan toimitettu muutaman viikon aikana.

Myös Judith Oppenheimer lähti matkaan suurin odotuksin. Hänen videonsa näyttökertojen määrä ylittikin hetkessä 58 000 katselua. Tämä ei kuitenkaan johtanut toivottuihin tuloksiin. Oppenheimer epäilee, että pettymys johtuu tekaistuista näyttökerroista.

”Myyntimäärä ei kasvanut, eikä sopimusta kuulunut. Pian sen jälkeen, kun olin kirjoittanut sopimuksen, ajattelin: 'minulla ei ole mitään todisteita siitä, mitä he (Devumi) tekevät tai eivät tee. ' Nyt kaikki alkaa selvitä. He pystyvät tekemään kaiken sen yhden päivän aikana”, Oppenheimer kertoo.

Martin Vassilev kertoo The New York Timesille rehellisesti, että hänen välittämänsä videonäytöt eivät ole autenttisia. Hänen arvionsa mukaan ongelmaan on YouTuben näkökulmasta vain yksi kestävä ratkaisu.

”Ainoa keino, jolla YouTube voisi estää tämän, olisi lopettaa katselukertojen laskeminen kokonaan. Mutta se tukahduttaisi kokonaan YouTuben alkuperäisen tarkoituksen”, sanoo Vassilev.