New York

Viime torstaina monet hieraisivat silmiään, kun Piilaakson pellepeloton Elon Musk esitteli futuristista Tesla Cybertruckia. Avolava-auton muodot ovat kaikkea muuta kuin automaailmassa on totuttu näkemään, eikä ikkunoihin ampuminen ainakaan heikentänyt ihmettelyä. Sijoittajat pelästyivät ja Teslan osake halpeni noin kuusi prosenttia.

Samaan aikaan New Yorkissa markkinointiyhtiö Sullivanissa johtajana työskentelevä Sami Viitamäki innostui. Hän osti Teslan osaketta ja varasi itselleen uuden auton. Brooklynissa asuvaan mainosmieheen vetosi erityisesti tapa tuoda auto markkinoille.

”Innostuin siitä, mitä auto ja firma edustavat: rajojen rikkomista, maailman muuttamista, näkemyksen tinkimättömyyttä sekä tieteen, edistyksen ja rohkeuden voittoa navan kaivelusta.”

”Putosi lusikka aamupuuron, kun näin sen ensimmäisen kerran. Siinä vaiheessa, kun autoa oli ammuttu ja moukaroitu, tiesin, että nyt tässä on meneillään jotain ainutlaatuista.”

Tesla julkaisi heti esittelyn jälkeen auton myös verkkosivuillaan, jossa aikaisintaan vuonna 2022 tehtaalta ulos tulevia autoja pystyy varaamaan. Kuluttajan täytyy vain valita kolmesta eri moottorivaihtoehdosta, joista Viitamäki otti suurimman mahdollisen.

Viikonlopun jälkeen Teslan osake avasi maanantaina nousuun, kun yhtiö kertoi jo 200 000 ihmisen varanneen uudentyyppisen auton. Osake laski kuitenkin maanantain ja tiistain aikana.

Autottomana mainosmiehenä New Yorkissa jo vuosia työskennellyt suomalainen myöntää, että Teslalla on ollut haasteita, mutta sijoittajat ovat katsoneet vääriä asioita.

”Tulevaisuus näyttää erittäin nousujohteiselta. Truck-kategoria on Yhdysvalloissa suosikki ja 200 000 ennakkovarausta parissa päivässä lupaa, että tästä saattaa tulla historian menestynein autolanseeraus.”

Monien kuluttajien tapaan myös Viitamäki näkee Teslan automaailman Applena, joka muuttaa pelin henkeä. Suomalainen ottaa esimerkiksi Nokian.

”Nokia sanoi, että kukaan ei halua kosketusnäyttöjä ja Apple poisti koko yrityksen pelilaudalta. Pölynimuritutkijat sanoivat, että kukaan ei halua nähdä roskiaan läpinäkyvässä säiliössä, ja nyt Dysonin imurit ovat maailman myydyimpiä.”

”Cybertruckista sanotaan, että eihän tuota osta kukaan, joka ei tarvitse truckia. Voi tietty olla, mutta siinä tapauksessa Tesla on luonut kahdessa päivässä 200 000 uutta ostajaa, jotka eivät ennen viime torstaita edes tajunneet tarvitsevansa truckia!”

Päivätyökseen muun muassa maailman suurimpien hedgerahastojen markkinointia tekevän Viitamäen mukaan Teslan ja Elon Muskin omaperäinen tapa markkinoida autojaan on vaikeaa, koska se vaatii niin paljon poikkeavia ominaisuuksia yhtä aikaa.

”Täytyy tartuttaa myös muihin se omaperäinen ajattelu, valtava uskallus ja yli-inhimillinen peräänantamattomuus, jotta muut ihmiset uskovat sinuun ja tuotteeseesi. Näiden ominaisuuksien yhteensattumia on yksinkertaisesti harvassa.”

Tesla on kuitenkin tullut tunnetuksi yhtiönä, joka puhuu paljon, mutta toimitusvarmuus on sakannut läpi autovalmistajan historian. Esimerkiksi kuluvana vuonna yhtiö on luvannut toimittaa tänä vuonna 360–400 000 autoa, kun kolmannen neljänneksen lopussa autoja oli toimitettu 255 000.

Viitamäkeä myöhästyminen ei pelota.

”Tässä on kolme vuotta aikaa, joten toimitusvarmuus ei ole niin kuukausien päälle. Teslan toimitukset kasvavat eksponentiaalisesti kuukausi kuukaudelta. Siinä tahdissa saa pienet toimituskuprut anteeksi.”

Joku voisi kyseenalaistaa tarpeen autolle, jos asuu Brooklynissa, josta pääsee metrolla Manhattanille töihin. Viitamäki sanoo Cybertruckin olevan yksi oiva syy muuttaa muualle.

”Jos esimerkiksi perheenlisäystä sattuisi siunaantumaan ennen Teslan tuloa, niin auton lisäksi se olisi tarpeeksi hyvä syy muuttaa ytimestä pois. Toki muitakin syitä on, kuten elinkustannukset ja ilman puhtaus. Sekä ihan vain vaihtelu.”