Mainonta

Laura Kukkonen 9.7. 13:32 päivitetty 20.7. 09:37

Nielsen kannustaa mainostajia: Kohdentakaa MM-futismainontaa naisille

Etienne Laurent / EPA
Jalkapallon MM-kisat huipentuivat sunnuntaina Moskovan Lužniki-stadionilla. Kuvassa Ranskan joukkue osoittaa suosiotaan voitettuaan Uruguain Nižni Novgorodin stadionilla 6. heinäkuuta 2018.

Tutkimusyhtiö Nielsen kehottaa mainostajia kokoamaan strategioitaan kohdistaakseen mainontaa naisyleisöille jalkapallon MM-kisojen yhteydessä.

Nielsenin kannustus perustuu sen tietoihin siitä, että 58 prosenttia naisista näkee naisten World Cupin "hyvin houkuttelevana" tapahtumana. Miesten kisojen suhteen osuus on sitäkin korkeampi, eli 70 prosenttia.

Viime vuonna Nielsen selvitti, että kaikkiaan 18 markkinaa edustaneista naisista 31 prosenttia oli kiinnostuneita jalkapallon MM-kisoista.

Nielsenin Ison-Britannian kaupallinen johtaja Barney Farmer kommentoi The Drumissa, että World Cupin kaltaiset tapahtumat ovat hyviä mahdollisuuksia mainostajille laajentaa tavoittavuuttaan uusien, kasvavien yleisöjen pariin.

"Nyt mainostajien on aika kaupallistaa fanien huomio ja varmistaa, että he tavoittavat naisyleisöt tehokkaasti. Monet markkinoijat pitävät edelleen digiä ja mobiilia korkealla tärkeysjärjestyksessään, mutta ei kannata väheksyä televisiota avainalustana – varsinkin kun vain 9 prosenttia Ison-Britannian yleisöstä aikoo katsoa tämän vuoden World Cupia mobiilisti tai tabletilla", Farmer sanoo The Drumin mukaan.

Nielsenin mittaukset ovat myös osoittaneet, että jalkapallosta ja MM-kisoista kiinnostuneet naiset ovat yleisesti ottaen nuorempia kuin vastaava joukko miehiä. Suurin osa naisista, jotka aikovat katsoa World Cupia tv:stä ovat 18–24-vuotiaita, kun taas mieskatsojista suurin osa on 35–44-vuotiaita.

Jalkapallon naisten MM-kisat pelataan ensi vuonna Ranskassa.