Kuukausimaksujärjestelmä on tuttua suoratoistopalveluiden käyttäjille, mutta nyt vastaavaa jäsenyyttä ovat alkaneet testailla ja tarjota myös muut tuotebrändit. Lenkkarifirma Nike lanseerasi tällä viikolla omansa Amerikan markkinoille. Jäsenyys on suunnattu erityisesti lapsille ja heille kenkiä ostaville vanhemmille.

Lasten kengät ovat Niken yksi vahvimmin kasvavia tuoteryhmiä, ja kuukausijäsenyys nähdään erittäin hyvänä mahdollisuutena saada yhä uskollisempia asiakkaita.

"Asia, josta Andy Campion (Niken toimitusjohtaja) on erittäin innoissaan, on se, että nyt voimme alkaa kasvattaa asiakassuhdetta 2-vuotiaasta alkaen", kommentoi Nike's Adventure Clubin johtaja Dave Cobban CNBC:lle.

Nike's Adventure Club -jäsenyys tarjoaa erilaisia jäsenyysvaihtoehtoja 2-10-vuotiaille lapsille. Jäsen voi valita haluaako uudet kengät neljästi tai kuudesti vuodessa vai uuden parin joka kuukausi. Kuukausimaksu on 20-50 dollaria.

Tuotteet tulevat kotiin kustomoidussa laatikossa, jossa on lapsen nimi, aktiviteettiopas ja tarroja. Kenkämalleja on valittavana yli 100, mukaan lukien Conversen mallisto. Toimitus, vaihto ja palautus on ilmaista. Nike kertoo lahjoittavansa tai kierrättävänsä palautetut kengät.

Nike testasi nyt lanseerattua kuukausijäsenyyttä pari vuotta "Easy Kicks"-palvelulla mainostaen sitä Facebookissa. Palvelu keräsi noin 10 000 jäsentä, ja sillä testattiin erityisesti sitä, mitä vaatimuksia ja toiveita vanhemmilla on lastensa kenkien suhteen.

CNBC:n mukaan Nike suunnittelee konseptin laajentamista myös toiselle lenkkikenkiä ahkerasti kuluttavalle kuluttajaryhmälle eli juoksijoille ja erityisesti maratoonareille.

Myös muut brändit kuten American Eagle, Urban Outfitters ja Foot Locker ovat lanseeranneet äskettäin kuukausijäsenyyden. Samoin Walmart illa ja Amazon illa on jo omat kuukausijäsenyysohjelmansa.