Cannes Lions 2019

Ville Perttula 18.6. 11:05

Nike nousi boikottien kautta voittoon – viime vuoden puhutuin mainos voitti grand prix'n Cannesissa

ALBA VIGARAY / EPA
Niken mainoskampanjasta tuli hetkessä yksi vuoden puhutuimmista.

Nike nappasi Outdoor-kategorian voiton Cannesissa.

Urheilija Colin Kaepernickin tähdittämä Niken ulkomainos nappasi odotetusti grand prix'n Cannes Lions -festivaalin Outdoor-kategoriassa.

Mainos oli osa Niken Just do it -juhlakampanjaa, jonka suunnittelusta vastasi Wieden & Kennedy Portland.

Niken kampanja on yksi viime vuoden puhutuimmista. Ulkomainoksessa on lähikuva Kaepernickin kasvoista ja englanniksi teksti: "Usko johonkin. Vaikka se tarkoittaisi kaiken uhraamista."

Kaepernickin lisäksi kampanjassa oli mukana esimerkiksi tennistähti Serena Williams.

San Francisco 49ers -joukkueessa pelannut Colin Kaepernick aiheutti sekä kritiikkiä että kehuja vuonna 2016 kieltäytyessään seisomasta ottelussa kansallishymnin soidessa. Teollaan hän otti kantaa tummaihoisiin kohdistuvaan epäoikeudenmukaisuuteen.

Kampanja nostatti myrskyn somessa. Osa kampanjan kriitikoista julkisti boikotin ja osa alkoi jopa polttaa Niken tuotteita. Niken voitosta uutisoi Ad Age.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö