Viime viikon ehdoton ykköspuheenaihe maailman markkinointimedioissa oli Niken ja Colin Kaepernickin yhteistyö.

Nouseeko Nike kohusta voittajana? Kuinka monta lenkkariparia sytytetään tuleen? Twiittaako Donald Trump edelleen aiheesta?

Nämä asiat selvinnevät tulevien aikojen kuluessa. M&M:n päätoimittaja Emilia Kullas uskoo, että kohu pelaa Niken pussiin, vaikka sijoittajat ilmeisesti säikähtivät pörssilaskusta päätellen.

Asia ei ole täysin mustavalkoinen, ja sen hyötyjä ja haittoja ovat ruotineet niin markkinointimediat AdAge, The Drum ja Adweek kuin isot uutismediat BBC, CNN ja New York Times. Moni media myös muistuttaa, ettei Nike ole ensimmäisenä asialla ottaessaan kantaa yhteiskuntaa ravisuttaviin aiheisiin.

Brittilehti The Guardianin uutisoi, että kampanja on vaikuttanut Niken myyntiin positiivisesti. Tutkimusyhtiö Edison Trendsin mukaan Niken myynti nousi 2.-4. syyskuuta välisenä aikana 31 prosenttia. Vuosi sitten samaan aikaan myynti kasvoi 17 prosenttia.

Just Do It -kampanjassa on mukana myös tennislegenda Serena Williams. Hän kertoi mainosvideon julkaisun jälkeen olevansa ylpeästi osa Nike-perhettä.

serena

***

Ja sitten muihin aiheisiin.

Kiinnostaako podcast?

Ehkäpä pitäisi, sillä Yhdysvalloissa brändit ovat tuplaamassa podcast-mainontaan käyttämänsä budjetin, kertoo CNBC.

Miljoonat amerikkalaiset kuuntelevat podcasteja, eli verkosta ladattavia radio-ohjelmia ja yleisöt ovat kasvusuunnassa. Siellä, missä on ihmisiä, on myös mainosdollareita. Esimerkiksi The New York Times in suosituksi nousseella The Daily -podcastilla on jo viisi miljoonaa kuukausittaista kuuntelijaa. The Daily pyytää sponsoreilta 290 000 dollaria kuukaudessa, kertoo CNBC.

Digitaalisen markkinoinnin järjestö IAB ja konsulttiyhtiö PwC ovat arvioineet, että Yhdysvalloissa podcast-markkinointiin käytettävä summa yli tuplaantuu vuosina 2017–2020. Viime vuonna summa oli 314 miljoonaa dollaria, ja vuonna 2020 summa nousisi jo 659 miljoonaan dollariin. Mukana luvuissa ovat myös podcastin juontajan lukemat mainokset, jotka ovat Yhdysvalloissa suosituin podcast-mainonnan muoto.

IAB:n Anna Bager kommentoi CNBC:lle, että podcastit houkuttelevat mainostajia, koska kyseisessä formaatissa yleisön huomiota ei tarvitse jakaa.

"Kun kuuntelee jotakin, sitä on paljon vaikeampaa sulkea pois korvistaan verrattuna siihen, kun katselee monia asioita yhtäaikaa. Aivot tavallaan poimivat sen nopeammin", Bager kertoo CNBC:lle.

Mainostajat havittelevat podcastien kautta myös nuorempaa yleisöä ja sellaisia kohderyhmiä, joita on vaikeampi tavoittaa. Nuorempi sukupolvi on tottunut suoratoistopalveluihin, joissa ei ole lainkaan mainontaa. Kuuntelusisällöissä nuoret ovat kuitenkin melko avoimia mainonnan läsnäololle.

***

Tanskalainen panimokonserni Carlsberg lanseerasi viime viikolla uudelleenbrändäyksen ja uuden Snap Pack -pakkauksen, jonka tarkoitus on vähentää olutpakkausten tuottamaa muovijätettä.

Yhtiö arvioi Snap Pack -lanseerauksen vähentävän muovijätettä maailmanlaajuisesti yli 1 200 tonnia vuosittan. Määrä vastaa 60 miljoonaa muovikassia.

Uutuus korvaa Carlsbergin 6-packien muovikääreet teknologialla, jonka avulla tölkit on liimattu yhteen. Snap Packia kehiteltiin yhtiön mukaan kolme vuotta.

Lanseerausta markkinoidakseen Carlsberg oli rakentanut oman versionsa Kööpenhaminan Pieni merenneito -patsaasta. Kyseessä on Snap Pack -tölkeistä luotu installaatio. Se kuvaa 137-kiloista muovimassaa, joka voidaan pakkausinnovaation avulla vähentää yhtiön tuotannosta joka tunti.

Samalla Carlsberg julkisti strategisen kumppanuuden tanskalaisen ympäristöjärjestön Plastic Changen kanssa.

Markkinointialan julkaisu The Drum taas kertoo Carlsbergin visuaalisesta uudelleenbrändäyksestä, jonka on suunnitellut Taxi Studio. Uusi ilme tulee ensin nähtäville Skandinavian-markkinoilla. Muu maailma tutustuu uudelleenbrändäykseen ensi vuonna.

Ilmeuudistukseen liittyy myös vastuullisuuskulma. Panimoyhtiö on vaihtanut vihreän väriaineensa Cradle-to-Cradle-auktorisoituihin hopeaväreihin pullojen etiketeissä. Yhtiön mukaan tämä helpottaa tuotteiden kierrätettävyyttä. Carlsberg kertoo verkkosivuillaan, että perinteisistä väriaineista vihreä väri on kaikkein epäympäristöystävällisin.

***

Juontaja, journalisti ja salaliittoteoreetikko Alex Jones on toistuvasti rikkonut pikaviestipalvelu Twitter in sääntöjä. Nyt somejätin mitta on kuitenkin tullut täyteen, uutisoivat muun muassa AdAge, CNBC ja The Guardian.

Vielä kuukausi sitten Twitter linjasi muista teknologiajäteistä poiketen, että Infowars-sivustostaan tunnettu mediavaikuttaja Jones saa jatkaa palvelun käyttöä.

Nyt Twitter on kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Yritys ilmoitti torstaina sulkevansa Jonesin ja Infowarsin tilit pysyvästi sekä Twitteristä että sen omistamasta suoratoistopalvelusta Periscopesta. Jonesin Twitter-tilillä oli 900 000 seuraajaa ja Infowarsin tilillä 400 000.

”Teimme tämän ratkaisun perustuen saamiimme raportteihin eilen julkaistuista twiiteistä ja videoista, jotka rikkovat meidän loukkaavaa käyttäytymistä koskevia käytäntöjämme, lisäyksenä kyseisten tilien aikaisemmille rikkomuksille. Arvioimme myös jatkossa vastaanottamiamme raportteja koskien muita tilejä, jotka voivat liittyä Alex Jonesiin tai Infowarsiin. Ryhdymme toimenpiteisiin, mikäli meille raportoidaan sääntöjämme rikkovasta sisällöstä tai muita tilejä yritetään käyttää tämän kiellon kiertämiseksi”, Twitter ilmoitti.

Kesäkuussa Google n omistama videopalvelu YouTube antoi Jonesille väliaikaisen porttikiellon vihapuhetta levittäneiden videoiden ja muiden rikkomusten vuoksi. Elokuussa YouTube hyllytti Jonesin pysyvästi. Jonesin kanavalla oli tuolloin 2,4 miljoonaa tilaajaa ja sen videoita oli katsottu yli 1,5 miljardia kertaa.

Samana päivänä, 6. elokuuta Facebook poisti hänen suosituimmat sivunsa. Myös teknologiajätti Apple ryhtyi elokuun alussa toimeen ja poisti suurimman osan Jonesin podcasteista vihapuheen vuoksi.

Jones tunnetaan useista kohua herättäneistä salaliittoteorioista. Hän on muun muassa esittänyt väitteitä, joiden mukaan syyskuun 11. päivän terrori-isku vuonna 2001 Yhdysvaltain hallinnon organisoima.

Jonesin esittämän toisen tunnetun salaliittoteorian mukaan joulukuussa 2012 Connecticutin osavaltiossa Newtownin kaupungissa tapahtunut Sandy Hook in kouluammuskelu oli lavastettu. Motiivina lavastukselle on ollut Jonesin esittämän salaliittoteorian mukaan aseiden omistusoikeuden rajoittaminen Yhdysvalloissa. Ammuskelussa sai surmansa 28 ihmistä.

***

Kiinalaisen verkkokauppajätin Alibaban nokkamies Jack Ma luopuu johtotehtävistään yhtiössä. 54-vuotias johtaja kertoi New York Timesin haastatelussa, että hän aikoo keskittyä nyt philantropiaan eli hyväntekeväisyyteen.

Ma jättää tehtävänsä ensi vuoden syyskuussa. Alibaban mukaan Man manttelinperijäksi on valittu yhtiön toimitusjohtaja Daniel Zhang.

Jack Ma on koulutukseltaan englanninopettaja ja tulevaisuudessa hän kertoo työskentelevänsä koulutuksen parissa.