On todennäköisesti helpompaa myydä arabille hiekkaa kuin suomalaiselle jokin muu kuin Nokian kännykkä.

Kotimaisen mobiilijätin ylivoimaa heijastelee myös M&M:n ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2008 -tutkimus. Sijalle 27 tippuneen Nokian jälkeen saa kelata alaspäin aika monta sataa pykälää, jotta löytäisi seuraavan matkapuhelinbrändin.

Sittenkin ensimmäisinä tulevat vastaan LG, Apple ja Samsung, jotka ovat tunnetumpia muusta kuin kännykkäkaupasta.

Varsinaiset matkapuhelintoimijat Motorola ja Sony Ericsson löytyvät yli tuhat brändiä sisältävän listan loppupäästä.

Blackberry jäi kotiin

Muilla mittareilla mitattuna Nokia on jopa ylivoimaisempi. Viime vuonna Suomessa käytössä olleista matkapuhelimista 86 prosenttia oli Nokian valmistamia. Älypuhelinpuolella Nokian osuus oli peräti 99 prosenttia.

Teknillisen korkeakoulun tutkijan Antero Kiven operaattoreilta keräämistä tiedoista selviää sekin, että ensimmäinen ei-nokialainen puhelinmalli on suomalaisten käytössä olevien kännyköiden suosituimmuuslistalla sijalla 57.

Edellä sanotusta huolimatta Sony Ericsson, Motorola, Samsung ja LG ovat kaikki megaluokan brändejä, joiden puhelimia myydään tänäkin vuonna useita satoja miljoonia kappaleita.

Joukkoon kuuluisi vielä Research In Motion, joka on Blackberryillään Yhdysvaltojen älypuhelinmarkkinoiden ylivoimainen ykkönen. Yhtiö ei ole kuitenkaan vaivautunut tuomaan puhelimiaan ensinkään Nokialandiaan.

Hienoa olla suomalainen

- Nokia on erinomainen yritys ja on hienoa olla suomalainen, mutta on myös kiva tapella täällä Noksua vastaan, määrittelee Samsungin matkapuhelinten myyntipäällikkö Mika Engblom suhdettaan suureen kilpailijaan.

Engblomin mukaan Samsungin markkinaosuus on Suomessa nyt 6-7 prosenttia, kun se parhaimmillaan oli jopa 15 prosenttia.

- Meillä oli jonkin aikaa markkinoiden ainoat simpukkapuhelimet. Nyt tavoitteena on aika lyhyellä aikavälillä saavuttaa kymmenen prosentin markkinaosuus, Engblom määrittelee.

Engblomin tietojen mukaan yrityksen mallit menevät hyvin kaupaksi nuoremmille ostajille.

- Puhelimet sopivat niille, jotka haluavat erottautua.

Haasteena kauppa

Nokian kilpailijoiden suurin haaste ei kuitenkaan ole kuluttajan pään kääntäminen.

- Kuluttaja päättää usein sen mukaan, mitä myyjä suosittelee, Engblom selittää ostotapahtuman kulkua.

Ja usein myyjä valitsee helpon tien eli Nokian.

- Pitäisi tarjota vaihtoehtoja. Meillä on hyviä ja parempiakin laitteita kuin ne, mitä suomalaiset tänään ostelevat.

Sanojensa vakuudeksi Engblom kertoo Samsungin tuotteiden menevän hyvin kaupaksi niiden kanavakumppanien liikkeissä, jotka ovat keskittyneet myymään niitä.

- Olemme saaneet hyviä onnistumisia. Tämä toki edellyttää hieman riskinottoa kumppaniltakin.

Sama pulma Sonylla

Sony Ericssonin tilanne on samankaltainen. Kauppa kävisi, jos joku vaivautuisi tosissaan myymään.

- TNS Gallupin tekemän tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen olisi valmis hankkimaan Sony Ericssonin puhelimen. Yhdeksän kymmenestä kävelee kuitenkin kaupasta Nokian puhelin kädessään, päivittelee Sony Ericssonin Suomen-myynnistä vastaava Markus Nummisalo.

Nummisalon arvion mukaan kuluttajien päissä tapahtunut asennemuutos ei näy vielä kaupoissa.

- Nokialla on dominoiva markkinaosuus ja se pystyy olemaan kauppapaikoissa vahvasti esillä.

Etsitään tosikumppania

Kaupan ohjaavaa merkitystä valottaa myös se, että matkapuhelinten suomalaisissa verkkokaupoissa Sony Ericsson myy kolme kertaa paremmin kuin kivijalassa.

- Vahvoja myyntikanavia ovat myös Veikon Kone, Markantalo, Gigantti ja Stockmann. Näissä kaikissa me olemme samalla viivalla muiden valmistajien kanssa, Nummisalo kiittelee.

Myyntieroihin liittyvä havainto tullee Nummisalon mukaan johtamaan kumppanijoukon harventamiseen ensi vuonna.

- Pitäisi löytää ne tosikumppanit. Vanhassa Ericsson-maailmassa oli lähinnä paljon puolituttuja, Nummisalo kuvailee.

Vanhasta Ericssonista ei ole brändille hyötyä edes Ruotsissa.

- Nokia on tällä hetkellä hieman vahvempi brändi Ruotsissa. Norjassa kilpailemme tasapäin markkinajohtajuudesta.

Walkman vahva

Brändipuolella Sony Ericsson on Nummisalon mukaan onnistunut parhaiten Walkmanin osalta.

- Musiikkiominaisuudet ja design ovat päällimmäiset syyt, miksi meidät valitaan. Ostajat ovat usein nuoria, edelläkävijöitä, Nummisalo määrittelee.

Malliston toinen kulmakivi eli Cybershot-kamerapuhelimet sen sijaan ovat olleet pieni pettymys.

- Cybershot tarvitsee vahvistamista. Tuomme pian markkinoille ensimmäisenä kahdeksan megapikselin kamerapuhelimen.

Tärkein uutuus on kuitenkin Sony Ericssonin ensimmäinen Microsoftin Windows Mobile -käyttöjärjestelmällä toimiva Xperia. Nummisalo luokittelee lanseerauksen yrityksen kaikkien aikojen tärkeimmäksi.

- Xperia tulee Suomenkin markkinoille parin viikon sisään. Aloitamme tosin rauhallisesti ja lisäämme vauhtia ensi vuoden alussa, Nummisalo lupailee.

Xperia tulee

Xperian odotetaan avaavan ovia myös yrityspuhelinmarkkinoille, jotka ovat Suomessa aivan erityisen vaikeita muille kuin Nokialle.

- Usein yritykset ovat päättäneet, että vain tätä tiettyä merkkiä ja näitä malleja saa käyttää. Xperialla pääsemme kuitenkin niihin yrityksiin, jotka hyväksyvät Windows Mobile -laitteet verkossaan, Nummisalo ennakoi.

Xperian valmistaa HTC, mutta tuotteen muotoilu, käytettävyys ja ominaisuudet ovat Nummisalon mukaan Sony Ericsson suunnittelemia.

HTC myy samankaltaisia laitteita myös omalla merkillään. Suomessa HTC:tä maahantuova M-Technology on keskittynyt lähinnä yritysmyyntiin.

Musiikkikauppaa peliin

Kosketusnäytöllistä Xperiaa komennellaan Iphonesta tutuin käsiliikkein. Nummisalon mukaan Iphone ei kuitenkaan ole varsinaisesti kilpailija.

- Iphone toi uuden virran markkinoille. Olisimme mekin voineet hyvin tuoda samanlaiset, nettimäiset käyttöjärjestelmät puhelimiin jo aiemmin, mutta olemme siinä kohtaa kuunnelleet markkinoita huonosti, Nummisalo tunnustaa.

Siinä missä Xperia korjaa virhettä laitepuolella, yrittää Sony Ericssonin viime kuussa Pohjoismaissa avaama Playnow Arena korjata tilannetta musiikki- ja sovelluskaupan osalta.

- Siellä on miljoonia kappaleita, jotka kaikki ovat drm-vapaita, Nummisalo mainostaa kauppaa, johon pääsee sekä puhelimen että internetin kautta.

Samsungilla on valittu toinen strategia.

- Näemme, että operaattorit hoitavat tonttinsa hyvin, ja me panostamme jatkossakin päätelaitteisiin, Engblom sanoo viitaten alan perinteiseen työnjakoon, jossa kännykkävalmistaja valmistaa päätelaitteet ja operaattori hoitaa loput, kuten siis tässä tapauksessa soittoäänten, logojen, sovellusten ja musiikin välittämisen.

Matkapuhelinten markkinaosuudet