Brändit

Jyri Tuominen 14.2. 14:57

Nokian brändi harppoi 150 sijaa ylöspäin maailman arvokkaimpien brändien listalla

Brand Financen 500 arvokkaimman brändin listalle pääsi myös Helsinkiin muuttava Nordea.

Tietoliikenneyhtiö Nokia nousi maailman arvokkaimpien brändien listalla hurjat 147 sijaa edellisvuoteen verrattuna. Nokian sijoitus brittiläisen Brand Finance -yhtiön brändilistauksessa oli tänä vuonna 188., kun edellisvuonna sijoitus oli vielä 335.

Nokian brändin arvoksi arvioitiin 8,4 miljardia dollaria eli 6,8 miljardia euroa. Arvo kasvoi huimat 70,8 prosenttia edellisvuodesta. Pohjoismaisista yrityksistä Nokian edellä listauksessa ovat vain Ikea (sijoitus 46.) 19,7 miljardin euron brändiarvolla sekä H&M 15,6 miljardin euron arvolla.

Brand Financen johtajan Bryn Andersonin Business Insiderille antamien kommenttien mukaan brändin lisääntynyt arvostus johtuu menestyksestä sekä verkkoliiketoiminnassa että patenttien lisensoinnissa.

Myös Nordea mahtui 500 arvokkaimman brändin listalle. Sen sijoitus 5,2 miljardin arvolla oli 275. Sijoitus nousi kymmenen sijaa edellisvuodesta.

Listan kärjessä Amazon nousi viime vuoden kolmannelta sijalta ykköseksi. Apple säilytti kakkospaikkansa, ja Google tippui ensimmäiseltä sijalta kolmanneksi. Kärkiviisikon täydentävät Samsung (4.) ja Facebook (5.).

Googlen brändiarvo nousi kymmenen prosenttia, mutta Amazonin arvo nousi yli 40 prosenttia ja Applenkin 37 prosenttia vuoden takaisesta.

Brand Financen toimitusjohtajan David Haighin mukaan Amazonin vahva brändi mahdollistaa sen laajentumisen jatkuvasti uusille sektoreille ja maantieteellisille aluille. Haigh arvioi kaiken viittaavan siihen, että Amazonin brändi voi jatkaa eksponentiaalista kasvuaan.

Amazon on nyt verkkokaupan lisäksi mukana muun muassa pilvipalveluissa, elektroniikan valmistamisessa, kuljetuspalveluissa sekä videoiden ja musiikin striimauksessa. Whole Foods -ketjun osto toi Amazonille myös jalansijaa kivijalkaliikkeisiin, ja Amazonin arvellaan laajentavan tänä vuonna pankkialalle.

Kymmenen kärjessä olevista yhtiöistä kahdeksan on Yhdysvalloista. Eteläkorealainen Samsung ja kiinalainen jättipankki ICBC olivat ainoat muualta tulevat kärkikymmenikköön mahtuvat brändit.

Brand Financen listauksessa arvioituun brändin arvoon vaikuttaa neljä tekijää: brändin tuottama arvo osakkeenomistajille, markkinointiin liittyvät immateriaalioikeudet, brändin liikearvo sekä yritysarvo.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö