brändikäyrä

Palstalla seurataan, miten suosikkibrändien arvostus on kehittynyt 2000-luvulla.

2001 Nokia hakee brändinrakennukselleen vauhtia urheilusta. Mäkihypyn ja formulan jälkeen vuorossa ovat lumilautailu ja freestyle.

2002 Uuden 5210-puhelimen kohderyhmänä ovat rämäpäät. Kolhut ja roiskeet kestävä laite sisältää muun muassa sekuntikellon ja lämpömittarin.

2003 Nokian 225 miljoonan euron mainospanos tekee suomalaisyhtiöstä maailman 85. suurimman mainostajan. Advertising Agenselvityksen johtokaksikko onProcter & GamblejaUnilever.

2004 Yhdysvalloissa Nokian 30 miljoonan euron suuruisen mainostilin voittaaGrey Worldwide -ketjuun kuuluva Dark Grey.

2005 Business Weekinja Interbrand Corporationinbrändilistauksessa Nokia nousee maailman kuudenneksi arvokkaimmaksi brändiksi. Kärjessä ovatCoca-Cola, MicrosoftjaIBM.

2006 Hallituksen puheenjohtajaksi siirtyvä Jorma Ollila jättää Nokian luotsaamisen Olli-Pekka Kallasvuolle.

2007 Nokia alkaa nokittaa musiikkipuhelimillaan Applen Iphonea.

2008 Matkapuhelinten markkinointiviestinnän pääsuunnittelijaksi valikoituu lontoolainenWieden + Kennedy. SEK & GreynNokia-tili kuihtuu entisestään.

2010 Älypuhelin N8:n lanseeraus viivästyy, monen mielestä myös Kallasvuon potkut. On Steven Elopin vuoro yrittää.

brändikäyrä