totuus

Nokian uuden lippulaivapuhelimen Lumia 920:n lanseeraus on kamalaa katseltavaa. Julkisuuteen on tipahdellut tämän tästä tietoja siitä, että puhelimen mainosvideot ja -kuvat on kuvattu puhelimen sijaan ammattilaiskameroilla.

Asiassahan ei olisi sinänsä mitään pahaa, jos asiasta olisi kerrottu. Nyt Nokia on jäänyt housut nilkoissa kiinni, ja Lumia 920:n kameraominaisuudet ovat saaneet pahan kolhun.

Erityisen ikävää on se, että lippulaivapuhelinta markkinoidaan juuri sen ylivertaiseksi väitetyllä PureView-kameratekniikalla. PureView-kameratekniikka on hyvää vauhtia leimautumassa PureFake-kameratekniikaksi, eikä Nokialla olisi siihen missään tapauksessa varaa.

On kummallista, kuinka Suomen suurin yritys kompuroi juuri markkinoinnissa. Entistä kiusallisemmaksi tilanteen tekee se, että kompurointi tapahtuu juuri silloin, kun yritys yrittää päästä Yhdysvaltojen kivikoville kuluttajamarkkinoille.

Pahimpien kilpailijoiden eli Applen ja Androidin leireissä on varmasti vaikea pidätellä vahingonilohymyä.

Puhelimen lanseeraustilaisuuskaan ei sujunut ongelmitta New Yorkissa viime viikolla. Tiedän, koska olin paikalla. Esitystekniikka pätki paikoin pahasti eikä tuotteiden esittely ollut sekään kovin sulavaa. Noloa oli sekin, että Nokia ei pystynyt kertomaan, milloin, mistä ja mihin hintaan tuotetta saa.

Tilaisuudessa oli esillä enemmän sellaisia Lumioita, joihin ei saanut koskea kuin sellaisia, joihin sai. Paikalla ei näkynyt yhtään täysin toimivaa Lumia 920 -puhelinta.

Tämä kaikki on Nokian kannalta valitettavaa. Löytyisiköhän Suomesta joku, joka voisi tehdä asialle jotain? Nyt kannattaisi ottaa yhteyttä yhtiön pääkonttoriin Keilaniemeen. Nokia tarvitsee selvästi markkinointiapua.

Henrik Muukkonen