Alkutalven rengastestikohu romahdutti Nokian Renkaat täydellisesti tämän vuoden brändimittauksessa. Viime vuonna kunniakkaalla 29. sijalla ollut brändi putosi kokonaan 200 arvostetuinta brändiä -listalta.

Paljon paremmin ei mennyt Hakkapeliitta-brändilläkään. Rengasmerkki rysähti 18. sijalta yli sata pykälää alaspäin sijaluvulle 144.

Nokian Renkaille brändiromahdus ei tullut aivan yllätyksenä.

”Tämä oli täysin odotettu juttu. Jos brändin sijoitus olisi laskenut vain vähän, olisin epäillyt, voiko bränditutkimuksiin luottaa”, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kommentoi.

Testikohu vaikutti myös muiden rengasmerkkien arvostukseen. Kaikkien tutkimuksessa mukana olleiden rengasmerkkien kouluarvosana laski viime vuodesta. Nokian Renkaat säilytti heikenneenäkin ykkösasemansa ihmisten rengasmielikuvissa.

”Aseman säilyminen on kuitenkin loistava uutinen”, Tähtinen ihastelee.

Myynnin tason säilyminen antaa Nokian Renkaille hengähdysaikaa. Markkinointistrategiat aiotaan säilyttää ennallaan kylkeen tulleesta lommosta huolimatta.

”En ollenkaan väheksy bränditutkimusten merkitystä, päinvastoin. Ostoaikeet ja suosittelut ovat kuitenkin oleellisempia mittareita kuin arvostus”, Tähtinen sanoo.

Lue koko juttu perjantaina ilmestyneestä M&M-lehdestä.