Matkapuhelinyhtiö Nokia sai viime vuonna selkeästi enemmän julkisuutta kuin 14 muuta pörssiyhtiötä. Positiivisinta julkisuutta sai hissiyhtiö Kone.

Mediaseurannan ja markkinatiedon asiantuntijayritys M-Brainin M-Index-tutkimuksessa seurattiin 15 suuren suomalaisen pörssiyhtiön toimituksellisen verkkomedian julkisuutta Helsingin Sanomissa, Kauppalehdessä ja Taloussanomissa vuonna 2012.

Tutkimuksessa tarkasteltiin julkisuuden määrää, huomioarvoa ja sävyä. Suurin osa julkisuudesta oli sävyltään neutraalia.

Määrässä Nokia oli ylivoimainen, sillä eri yhtiöiden saamasta julkisuudesta Nokian osuus oli 45 prosenttia. Nokian julkisuuden huomioarvo oli tarkasteltujen yritysten keskiarvoa parempi.

Nokian julkisuudesta melkein 19 prosenttia oli kielteistä viime vuonna. Tämä oli kuitenkin parannus vuoteen 2011 jolloin 27 prosenttia yhtiön julkisuudesta oli kielteistä. Vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä Nokian julkisuuden sävy kääntyi positiiviseksi Lumia 920 -puhelimen saaman myönteisen julkisuuden myötä.

Toiseksi eniten julkisuutta vuonna 2012 sai Finnair, jonka osuus eri yhtiöiden saamasta julkisuudesta oli 11 prosenttia.

Nokian tapaan Finnairin saaman julkisuuden kielteinen osuus laski viime vuonna vuodesta 2011. Finnairin julkisuudesta 16 prosenttia oli kielteistä viime vuonna, kun edellisvuonna osuus oli 19 prosenttia.

Positiivisesta julkisuudesta nautti eniten Kone, jonka saamasta julkisuudesta 32 prosenttia oli myönteistä. Yhtiön kielteisen julkisuuden osuus oli vain 3 prosenttia.

Elisa pärjäsi myös posiitivisen julkisuuden vertailussa, Yhtiön julkisuudesta 13 prosenttia oli myönteistä ja 4 prosenttia oli kielteistä.

M-Brainin toimitusjohtaja Tuomo Räsänen uskoo, että julkisuuden määrän ja laadun seuranta auttavat yrityksiä hahmottamaan mihin ollaan menossa ja mihin pitäisi puuttua.

"Vertailuluvut kertovat, mikä omassa julkisuudessa on huolestuttavaa, mikä odotusten mukaista, ja missä ollaan vahvoilla", sanoo Räsänen.