71-vuotias Frank William Abagnale Jr. on opettanut viimeiset 43 vuotta opettanut FBI:n agenteille, kuinka voi tunnistaa huijarin, kertoo Abagnalea haastatellut AdAge.

Mies tietää, mistä puhuu. Hän esiintyi 1960-luvulla lukuisissa eri ammateissa, kuten lääkärinä, lentäjänä ja opettajana, väärällä henkilöllisyydellä. Käyttämällä väärennettyjä shekkejä eri puolilla Yhdysvaltoja sekä 26 eri maassa hän onnistui huijaamaan itselleen arviolta 2,5 miljoonaa dollaria.

Myöhemmin hän luopui laittomuuksista, teki parannuksen ja ryhtyi omaan kokemukseensa nojaten opastamaan huijareita ja rikollisia metsästäviä agentteja. Abagnalen uskomattoman elämäntarinan teki tunnetuksi vuonna 2002 ilmestynyt elokuva "Ota kiinni, jos saat". Elokuvassa häntä näytteli Leonardo DiCaprio.

Abagnale on tarjonnut apuaan myös markkinointialalla sattuneiden väärinkäytöksien tutkintaan. Hänellä onkin vahva viesti mainosalan huijareille. Edessä on lopulta kiinni jääminen. Tämä johtuu ihmisten ahneudesta. Kerran jallituksessa onnistunut huijari harvoin ymmärtää lopettaa ajoissa.

"Niin tapahtuu nähdäkseni myös tässä bisneksessä (mainosalalla). Sitä solmii sopimuksen asiakkaan kanssa, aloittaa yhteistyön ja sen jälkeen asiakkaan manipuloinnin. Se toimii ja saa rahaa. Lopettamisen sijasta sitä vain jatkaa, kunnes jää kiinni tai paljastuu", Abagnale toteaa.

Ahneus kuitenkin paradoksaalisesti myös mahdollistaa monta kertaa huijauksen, ainakin hetken aikaa. Sekä toimisto- että asiakaspuolella sopimusasioissa apuna ovat usein asianajotoimistot, jotka hyödyntävät asiakirjojen lukemisessa automatisoituja ohjelmistoja säästääkseen rahaa. Tällöin joitakin sanamuotoja ja yksityiskohtia on mahdollista viilailla siten, että sopimuksen sisältö muuttuu.

"Kukaan ei oikeasti noudata eettistä säännöstöä, siksi meillä on tänä päivänä yrityksiä, joilla ei ole eettistä taustaa. Heidän luonteensa on heikko ja siksi he ovat valmiita tekemään asioita, joita ei pitäisi tehdä, mikäli se nopeuttaa työntekoa tai tekee heistä rikkaampia."

Vaikka yrityksillä on tänä päivänä lähes poikkeuksetta eettiset ohjesäännöt kirjattuna vuosikertomukseensa, Abagnalen näkemyksen mukaan tällä ei ole välttämättä juuri vaikutusta todellisiin toimintamalleihin.

"On helppo saada ihmiset uskomaan, että asia on niin kuin sanotaan, vaikka sitä ei ole kirjattu tässä muodossa sopimukseen. Jos asiakkaalle ei kerrota todellistaa hintaa tai kustannusta, kyse on käytännössä asiakkaan huijaamisesta."