MarkkinointiAkatemia on ostanut turkulaisen WordPress-toimisto Aucor in.

"MarkkinointiAkatemian tavoitteena on kasvaa Suomessa alan suurimmaksi toimijaksi, mutta koko konsernin tasolla tavoite on olla koko Pohjoismaiden johtava toimija", MarkkinointiAkatemian toimitusjohtaja Mikko Pulkkila sanoo M&M:lle.

Kaupan mukana siirtyy koko Aucorin henkilöstö.

"Kaupan jälkeen meillä on noin 100 henkilöä, ja tämän vuoden loppuun mennessä tavoitteena on, että meillä olisi noin 150-200 henkilöä", Pulkkila sanoo.

MarkkinointiAkatemialla on toimistot Tampereella, Helsingissä ja Turussa.

"Tavoitteenamme on kasvaa vauhdilla, rekrytoida parhaat digitaalisen markkinoinnin ammattilaiset ja avata toimistoja eri puolille Suomea. Kasvun aikaansaamiseksi etsimme aktiivisesti myös uusia yrityskaupan kohteita", sanoo Pulkkila.

"Ala vielä aliarvostettu"

Hän uskoo, että ostettavia firmoja ja rekryttäviä löytyy Suomesta, vaikka kahtiajakautumista digitaalisen asiakashankinnan ja digimarkkinoinnin tekemisen ja tietoisuuden suhteen on havaittavissa.

"On paljon hyviä toimijoita, ja paljon on asiakkaita jotka ovat hereillä, mutta sitten on se toinen puoli, joka ei ole vielä hereillä. Ala on ehkä vielä jopa aliarvostettu, ottaen huomioon kuinka hyvää työtä ja tuloksia tehdään."

MarkkinointiAkatemia auttaa yrityksiä kasvamaan digitaalisen asiakashankinnan avulla ja tarjoaa markkinoinnin palveluita tärkeimmille mainosalustoille (Google, Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn) sekä neuvoo yrityksiä analytiikan hyödyntämisessä ja markkinoinnin kokonaisuuden johtamisessa.

"Digitaalinen markkinointi tuo kävijoitä, mutta tehokas asiakashankinta vaatii sen, että verkkosivut aikaansaavat myyntiä ja tukevat yrityksen liiketoimintaa kokonaisuutena. Tässä osa-alueessa Aucorin osaaminen tulee vahvistamaan palvelukokonaisuuttamme hienolla tavalla", sanoo Pulkkila.

Digitaalinen asiakashankinta ei ole vielä normalisoitunut osaksi kaikkien yritysten markkinointistrategioita.

"Se on liiketoiminnan kannalta yksi olennaisimmista ellei olennaisin asia, johon keskittyä. Siihen on moni meidän asiakkaista herännyt", Pulkkila sanoo.

Yksi digitaalisen asiakashankinnan etu perinteiseen verrattuna on sen kohdennustarkkuus.

"Se on kustannustehokkaampaa, kannattavampaa ja todennäköisesti myös miellyttävämpää. Jos pystytään kohdistamaan kohderyhmiin, joilla on jo tarve olemassa, niin ihmiset kokevat sen miellyttävämpänä, kun mainonta tai tieto tulee yrityksestä, joka jo lähtökohtaisesti kiinnostaa", Pulkkila selittää.

Uusi toimisto Turkuun

Yrityskaupan jälkeen MarkkinointiAkatemia tulee avaamaan Turkuun suuremman toimiston, jonne yrityksen 10 työntekijää muuttaa yhdessä Aucorilta siirtyvien työntekijöiden kanssa. Turkuun rekrytoidaan myös lisää työntekijöitä ja tavoitteena on työllistää kaupungissa noin 50 henkilöä vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Oli oikea hetki yhdistyä MarkkinointiAkatemian kaltaisen toimijan kanssa. Yrityksen tulevaisuuden visio ja toiminnan poikkeuksellinen kasvuvauhti vetivät puoleensa. Yhteistyö yritysten välillä tuntui luonnolliselta heti alusta saakka", sanoo vuonna 2007 perustetun Aucorin perustaja ja toimitusjohtaja Janne Jääskeläinen tiedotteessa.

Vuonna 2013 perustetun MarkkinointiAkatemian liikevaihto vuonna 2018 oli 6 024 000 euroa ja nettotulos oli 1 770 000 euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 39,9 %. Ruotsalainen sijoitusyhtiö Adelis osti vuonna 2018 enemmistön MarkkinointiAkatemian osakkeista.

Toimitusjohtaja Pulkkila osoittaa kiitokset toiminnan hyvästä kasvuvauhdista henkilöstölle.

"Aika pitkälti homma perustuu siihen, että vaikka tehdään teknisiä ratkaisuja, se on kuitenkin loppupeleissä ihmisistä kiinni ja toimivasta kulttuurista."