kampanjacheck

Finanssialalla on taas varaa mainostaa. Se on hyvä merkki. Pankki kun voi yhtä hyvin kuin sen asiakkaat.

Raha-ala laittaa paukkuja likoon, koska uudet asiakkaat on erityisen arvokkaita silloin, kun lihavat vuodet siintävät edessäpäin.

"On selvästi nähtävissä, että nyt sekä yritys- että yksityispuolella mennään taloudessa eteenpäin", Nordean markkinointijohtaja Thomas Pimenoff vahvistaa.

Nordea hyökkää aktivoituneen finanssirintaman etulinjassa. Yhtiöllä on meneillään monta kampanjaa, joista suurimpana tällä hetkellä mediassa näkyy "Laitetaan taloutesi tasapainoon".

Pohjoismainen ponnistus

Tv-vetoinen Tasapaino -kampanja on mainostoimisto DDB:n ensimmäinen suuri produktio Nordealle. Pankki teki viime kesänä kolmivuotisen sopimuksen pohjoismaisen tason kumppanuudesta DDB:n kanssa.

Samaa ruotsalaisen idyllistä filmimateriaalia käytetään kaikissa Pohjoismaissa tv-spoteissa, joita voi kurkkia myös Youtubessa . Verkkokampanjat ja niille ohjaavat tv-mainosten hännät tehdään maakohtaisesti. Nettipalvelu auttaa kävijää suunnittelemaan talouttaan ja kertoo, olisiko avainasiakkuuteen mahdollisuuksia.

Paperiton kampanja

Tasapainossa ei ole mukana lainkaan printtiä, vain tv ja netti. "Vastaava kampanja pyöri printin kanssa viime vuoden lopulla. Halusimme nyt kokeilla, mitä näin toimien saa aikaiseksi", Pimenoff sanoo.

Eli mitä? "Asiakasvirta verkossa ja konttoreissa kasvaa tasaisesti. Uusasiakashankinnassa ei voi puhua mistään piikistä, mutta emme sellaista varsinaisesti hakeneetkaan." Miljoonan avainasiakkuuden raja kuitenkin rikkoutui vuodenvaihteessa, Pimenoff kertoo.

Lehdet eivät silti jää virattomiksi. Nordealla on Tasapainon kanssa samaan aikaan ollut sanomalehdissä taktista mainontaa muun muassa määräaikaistalletuksista ja indeksilainoista. Pimenoff painottaakin, että printittömyys on kokeilu. "Käytämme eri medioita loppuvuoden ajan monipuolisesti, viestin ja kohderyhmän mukaan."

Pimenoff kertoo Tasapainon kustannuksista sen verran, että se on Nordean suurin yksittäinen markkinointiviestinnän panostus vuoden alkuneljänneksellä. "Viime vuonna pankkitoimialan mediabudjetti kasvoi 30 prosenttia. Näin kovaa nousua ei tänä vuonna nähdä, mutta panokset ovat silti kohtuullisia."

TV-Check top 40 Viikon mainostajat