Digitalous

Aleksi Ylä-Anttila 25.2. 13:30

Norjan suurin huvipuisto valitsi suomalaisen teknologiafirman digikumppanikseen: "Tämä vuosi on meille ison kasvun paikka"

Dyreparken
Kristiansandin kupeessa sijaitseva Dyreparken koostuu huvipuistosta, teemapuistosta, eläintarhasta ja vesipuistosta.

Norjan suurin huvipuisto, Dyreparken, on valinnut suomalaisen Yonoton Oy:n pitkäaikaiseksi digitaaliseksi kumppanikseen tuottamaan puistokompleksin mobiiliratkaisuja.

Dyreparken on lapsiperheiden suosituin nähtävyys Norjassa, ja siellä vierailee vuosittain yli miljoona kävijää. Dyreparken koostuu huvipuistosta, eläintarhasta, vesipuistosta ja neljästä hotellista.

Dyreparkenin mobiilipalvelu rakennetaan nyt solmitun kumppanuuden myötä Powered by Yonoton -alustalle.

Yonoton Oy:n toimitusjohtaja Teemu Karenius kertoo M&M:lle, että nyt solmittu yhteistyösopimus on suomalaisyrityksen ensimmäinen kansainvälinen sopimus.

"Tämä on meille erittäin merkittävä asia ennen kaikkea referenssin kannalta. Myös liiketaloudellisesti puhutaan merkittävästä potista", toteaa Karenius.

Dyreparkenin omistaa Oslossa päämajaansa pitävä holding-yhtiö Braganza, joka on investoinut huvipuistotoiminnan ohella muun muassa ruotsalaisiin lentoyhtiöihin Golden Airiin, Malmö Aviationiin and Sverigeflygiin.

Dyreparkenin digitaalisen liiketoiminnan johtaja André Steinsholm kertoo, että huvipuistolle on erittäin tärkeää jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta ja teknologia on tässä kaiken keskiössä. Steinsholmin mukaan Dyreparken näkee digitalisaation jatkuvana prosessina.

"Vertailimme lukuisia eri kansainvälisiä palveluntarjoajia, mutta Yonottoman vankka osaaminen ja monipuolisuus todella vakuutti meidät. Tavoitteena on tarjota saumaton digitaalinen kokemus Dyreparkenin asiakkaille", Steinsholm kertoo tiedotteessa.

Yonoton on rakentanut määrätietoisesti digitaalista palvelualustaa yrityksien tarpeisiin. Dyreparkenissa asiakaskokemusta parantamaan tuodaan muun muassa älyrannekkeisiin kytketty mobiilimaksaminen, dataohjautuvaa viestintää ja markkinointia yhdistettynä tarkkaan paikannukseen ja interaktiivisiin karttapalveluihin.

Yonoton pyrkii nyt rakentamaan yhteistyössä Dyreparkenin kanssa innovatiivisen ja käyttäjäystävällisen digitaalisen palvelun huvipuistoympäristöön. 

"Dyreparkenin tavoitteellisuus on tehnyt meihin suuren vaikutuksen. He ovat omalla alallaan todellisia edelläkävijöitä siinä, miten digitaalisuutta hyödynnetään omassa liiketoiminnassa.  Odotamme pitkää ja menestyksekästä yhteistyötä Dyreparkenin kanssa", Karenius toteaa.

Suomalainen Proximi.io on osa Yonottoman palvelukokonaisuutta Dyreparkenissa. Yrityksen mobiilipaikannusalusta on integroitu Yonottomaan.

Proximi.io:n toimitusjohtaja Annina Koskiola toteaa, että Dyreparken on laaja, monimutkainen alue, jossa tarkan paikannuksen avulla voidaan merkittävästi parantaa vierailijakokemusta.

"Paikannus mahdollistaa kävijöiden ohjaamisen ympäri puistoa ja kätevän viestinnän lähellä olevista tapahtumista ja merkittävistä kohteista. On mahtavaa olla mukana tässä projektissa Yonottoman kanssa", Proximi.io:n toimitusjohtaja Koskiola kommentoi tiedotteessa.

Dyreparkenin vierailijat pääsevät käyttämään uutta sovellusta tulevalla kesäkaudella.

Dyreparken koostuu huvipuistosta, teemapuistosta, eläintarhasta ja vesipuistosta. Kristiansandin kupeessa sijaitseva 660 000 neliömetrin puistokompleksi on avoinna vuoden jokaisena päivänä.

Yonottoman asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa ravintola-alan yritys Night People Group, johon kuuluu 21 ravintolaa ja yökerhoa, sekä Olo Group, johon kuuluu muun muassa Michelin-tähdellä palkittu Helsingin keskustassa sijaitseva Ravintola Olo.

Asiakkaita ovat lisäksi useat urheiluseurat ja -toimijat, kuten Turussa sijaitseva monitoimihalli Gatorade Center, TPS, Oulun Kärpät, Porin Ässät ja Rauman Lukko sekä SJK Seinäjoelta.

Teemu Karenius kertoo, että yritys on panostanut viime aikoina erityisesti ravintolaliiketoimintaan. Tällä sektorilla on luvassa alkuvuodesta uusia avauksia, mutta niistä ei vielä tässä vaiheessa voi kertoa enempää.

Yonoton Oy teki joulukuussa 2017 päättyneellä tilikaudella 99 000 euron liikevaihdon. Tulos oli 81 000 euroa pakkasen puolella. Viime vuoden tilinpäätös ei ole vielä valmis, mutta liikevaihto on Kareniuksen mukaan suurin piirtein vuoden 2017 luokkaa.

Kuluvan vuoden aikana yritys arvioi Teemu Kareniuksen mukaan kolminkertaistavansa liikevaihtonsa.

"Tämä vuosi on meille ison kasvun paikka muun muassa lisääntyvän referenssin sekä useamman uuden isomman asiakkauuden myötä", iloitsee Karenius.