Uutiset fyysisen kaupan kuolemasta ovat vahvasti ennenaikaisia, ainakin jos kauppa sijaitsee muitakin elämyksiä tarjoavassa keskuksessa. Helsingin keskustassa sijaitseva Kämp Galleria ei ole laitakaupungin uusista ja kohutuista kauppakeskuksista hätkähtänyt. Itse asiassa Kämp Galleria on kasvattanut suosiotaan viime vuonna.

Kauppakeskuspäällikkö Tanja Pasanen kertoo, että Kämp Gallerian kävijämäärät kasvoivat vuonna 2019 kolme prosenttia ja myynti 11 prosenttia. Ilmarisen omistamassa Kämp Galleriassa vieraili 2,5 miljoonaa asiakasta vuonna 2019.

”Uskon, että reilu vuosi sitten avattu Kämp Garden on ollut kauppakeskuksen kokonaisuuteen hyvä lisä ja löytänyt oman paikkansa. Kämp Garden on osa kehittyvää kauppakeskusta”, Tanja Pasanen kertoo.

Syksyllä 2018 Kämp Gallerian toiseen kerrokseen on avattu Garden, jonne valittiin vastuullisia suomalaisen ja skandinaavisen muodin ja designin toimijoita.

Konsepti tuntuu toimivan: ensimmäisenä vuonnaan Pohjoisesplanadilla sijaitsevan kauppakeskuksen kakkoskerroksen kävijämäärät lähes kolminkertaistuivat edeltävään vuoteen verrattuna.

Ilmarinen suuntasi uuden konseptinsa kanssa vastavirtaan vuonna 2018, kun se tarjosi uudistetun kakkoskerroksen tiloja pienille suomalaisille muotibrändeille. Ilmarinen viestitti tuolloin investoivansa suomalaiseen muotiin.

Pasanen uskoo suomalaisen muodin vetovoimaan.

”Meillä on hyviä ja kiinnostavia brändejä, ja panostamme palveluun. Kombo toimii, koska ihmiset haluavat juuri nyt ostaa laadukkaita ja vastuullisia tuotteita”, Pasanen luettelee.

Vanhan sanonnan mukaan kauppakeskus ei ole koskaan valmis. Muutos tuntuu kauppakeskuksissa olevan pysyvä tila, jossa tosin pitää muistaa yksi asia: ihmisten kulkureittejä ei saa tukkia. Kun ihminen oppii kulkemaan uutta reittiä, hän ei palaa vanhaan.

Muutokseen pitää suhtautua kaksijakoisesti. Ilmarisen näkökulmasta pitkät vuokrasopimukset ovat tietysti tärkeitä, mutta toisaalta myös uudistuminen on elinehto, lisää kauppakeskuspäällikkö Tanja Pasanen.

Vakiokävijöistä halutaan pitää kiinni, mutta apajille halutaan jatkuvasti uusiakin kuluttajia. Esimerkiksi Gardeniin on hiljattain avattu vaatemerkki R/H:n liike ja My o My -konseptikauppa.

Triplan ja Redin avaaminen ei ehkä ole vaikuttanut Kämp Gallerian suosioon suuntaan tai toiseen, sillä Tanja Pasanen ei pidä sitä tyypillisenä kauppakeskuksena. Sijainti, liikevalikoima ja asiakaskunta tekevät Kämp Galleriasta uniikin. Pasanen toteaa, että esimerkiksi turistit ovat ydinkeskustassa tärkeä asiakasryhmä.

Kämp Galleria erottuu myös sillä, että keskuksessa ei ole kaikkein tyypillisintä pikamuotia ollenkaan, vaikka siellä ovatkin H&M-konserniin kuuluvat & Other Stories - ja COS-liikkeet.

Erilaisuus korostuu tänä vuonna, kun kauppakeskusta uudistetaan taas.

Keskimmäiseen kerrokseen on tulossa pientä kasvojenkohotusta, mutta pohjakerros uudistetaan täysin.

Pasanen kertoo, että nyt tyhjillään olevaan alimpaan kerrokseen on tulossa kaupallisuutta eri tavalla tukeva toimija, mutta hän ei vielä paljasta nimeä tai konseptia.

”Täksi vuodeksi tavoite on, että parannamme edelleen. Meillä on jo nyt toimiva kokonaisuus ja pian taas kaikki kerrokset täynnä. Uskomme, että uudistuva alin kerros tuo lisäarvoa asiakkaillemme”, Pasanen sanoo.

Jo ylimmän kerroksen Kämp Garden on tuonut kauppojen sekaan uutta. Kerroksessa on myös vaihtuva näyttelytila, jossa tällä hetkellä on esillä taiteilija ja kuvittaja Linda Linkon töitä. Noin kuukausittain sisältöä vaihtavassa tilassa on ollut myös lukuisia pop up -kauppoja.

Tanja Pasanen korostaa, että moderni kauppakeskus tarvitsee nimenomaan muutakin kuin kauppoja. Hän korostaa ravintoloiden merkitystä.

”Tarvitaan kulttuuria ja muuta toimintaa. Siksi ravintoloiden valintakin on tärkeää: kauppakeskukseen tullaan viihtymään, eli meillä pitää olla sellaisia toimijoita, jotka saavat viipymään.”