Häh?

Ville Perttula 12.2. 13:16

Novelle arvioi Facebook Messengerissä, miten paljon vettä käyttäjän tulisi juoda – "Emme käytä sovelluksesta saatuja tietoja apuna markkinoinnissamme”

Hartwall

Hartwall lanseerasi Facebookin Messengeriin vedenjuontia ohjeistavan chatbotin.

Hartwall lanseerasi vuodenvaihteen jälkeen Novelle Vesiäly -nimisen Facebookin Messengerissä toimivan chatbotin. Vesiälyn tehtävä on muistuttaa ja antaa palautetta vedenjuonnista Facebook-käyttäjille. Chatbotille ilmoitetaan ikä, paino ja sukupuoli, jonka perusteella se antaa karkean arvion, miten paljon vettä pitäisi juoda. Chatbotin on toteuttanut mainostoimisto Bob the Robot.

Facebook on rämpinyt tietovuotokohuissa viime vuonna. Onko nyt järkevää lanseerata chatbot Facebookiin, Hartwallin vesien ja erikoisjuomien markkinointipäällikkö Heli Kaura?

”Facebookilla on omat haasteensa, mutta uskomme, että Facebook on isona toimijana tilanteen päällä. Messenger on kuitenkin alusta, joka on monilla käytössä. Se on yksi syy, miksi halusimme lähteä käyttämään sitä. En usko, että Facebookin käyttämisestä on Novellelle brändihaittaa. On hienoa, että kuluttajat ovat valveutuneita, mutta toivottavasti he eivät vierasta Messengeriä.”

Miten paljon saatte tietoa kuluttajista Vesiälyn kautta?

”Emme oikeastaan saa. Näemme vain sen, mikä on julkista tietoa Facebookissa ja sen, miten aktiivisia ihmiset ovat Vesiäly-chatbotin parissa. Emme käytä sovelluksesta saatuja tietoja apuna markkinoinnissamme.”

Lisääkö Vesiäly myyntiä?

”Tällainen aktivointi voi olla vaikeasti mitattavissa, mutta toivotaan, että satsaus näkyy myynnissä onnistuneen brändinrakentamisen kautta.”

Mikä on Novelle-vesien kohderyhmä?

”Novelle-vesien kohderyhmä on laaja, kaikki 20–40-vuotiaat.”

Jaksavatko kuluttajat noudattaa botin latelemia, valmiiksi kirjoitettuja ohjeita?

”Toivottavasti, tämä on meillekin opettelua vielä. Ihmiset tekevät alkuvuodesta omia hyvinvointilupauksiaan, joten chatbotin lanseeraus sopii vuodenvaihteeseen hyvin. Alkuvuosi on perinteisesti aikaa, jolloin Novelle-tuotteet ovat esillä. Vesiälyn käyttö voi olla myös jaksottaista: Facebook-käyttäjät saattavat aktivoida chatbotin uudelleen, jos tarvetta ilmenee.”

Miten chatbot rakentaa Novelle-­vesien brändiä?

”Hyvin, koska Novellen brändin ytimessä on puhdas suomalainen vesi, terveys ja hyvinvointi. Chatbot luo positiivisia mielikuvia Novellen brändistä. Jos voimme auttaa kuluttajaa jossain hänen ongelmassaan, onnistumme rakentamaan luottamusta brändin ja kuluttajan välille. Pääsemme tässä käyttämään sitä asiantuntemusta, joka brändin takana on.”

Juttu on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 2/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö