Novita on solminut yhteistyösopimuksen Moomin Characters inkanssa ja tuo markkinoille Muumi-langat vauhdittamaan kansainvälisen liiketoimintansa ja neulebuumin kasvua. Novitan mukaan Muumi-langoissa hehkuvat Muumilaakson merellisen raikas tunnelma ja Muumitalon lämpö.

Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kertoo M&M:lle idean syntyneen, kun Novitan viimevuotisen 90-vuotisjuhlavuoden yhteydessä käytiin läpi arkistoja.

”Arkistosta löytyi ihania vanhoja 1970-luvun Muumimamman vauvalankojen lankavyötteitä. Aloimme miettiä, olisiko aika lämmitellä ajatusta uudestaan. Novita on viime vuosina kansainvälistynyt vahvasti. Muumit ovat lähellä suomalaisten sydäntä, mutta voivat herättää kiinnostusta myös ulkomailla.”

Novita otti yhteyttä Muumien lisenssioikeuksia hallinnoivaan Moomin Charactersiin, joka myös innostui yhteistyöstä.

Luontoarvot yhdistävät

”Muumit ovat jatkaneet uusien sukupolvien ja maailman valloitusta sen jälkeen, kun Novitalla viimeksi oli Muumi-lankoja 1970-luvulla. Novita kansainvälistyy vauhdilla ja Muumi-langat ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti. On juuri oikea aika tuoda ne markkinoille”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Hänen mukaansa Novitan ja Muumien arvomaailmat sopivat hyvin yhteen.

”Muumit kunnioittavat luontoa, ja vastuullisuus on myös yksi Novitan tärkeimmistä arvoista. Lisäksi Suomen karu luonto on inspiroinut sekä Tove Jansson ia että Novitaa. Ympäristöarvot ovat tänä päivänä ajankohtaisia, kun esimerkiksi ilmastoasioista puhutaan paljon.”

Aika suunnata Aasiaan

Muumi-langat tulevat myyntiin kevään aikana Suomen lisäksi Ruotsiin, Viroon ja Norjaan. Loveknitting in kansainvälisen verkkokaupan kautta Novitan Muumi-langat tavoittavat kuluttajia myös USA:ssa, Britanniassa ja Euroopassa.

Muumi-lankavalikoiman lanseerauksella Novita tavoittelee myös Aasian markkinoiden avausta. Muumit ovat suosittuja eri puolilla maailmaa, ja Aasiassa ne ovat saaneet erityisen suosion Japanissa. Yrjö-Koskinen kertoo, että Novita suunnittelee Aasiaan menemistä tämän vuoden aikana.

”Messuilla olemme jo saaneet yhteydenottoja Aasian suunnalta. Tuntuu, että nyt on meidän aikamme olla myös sinne aktiivisesti yhteydessä.”

Maaliskuussa Saksassa järjestettävillä alan suurimmilla messuilla Novita aikoo tuoda Muumi-lankojaan vahvasti esiin.

Yrjö-Koskinen kertoo, että maailmalla meneillään oleva neulomisbuumi tekee ajankohdasta otollisen.

”Yhdysvalloissa on jo pitkään ollut vahva neulebuumi, ja se on viime vuosina levinnyt myös Eurooppaan, esimerkiksi Britanniaan.”

Nuorista on tullut uusi pääkohderyhmä

Novitan kohderyhmä on viime vuosina nuorentunut, ja internetin ja sosiaalisen median merkitys on kasvanut.

”Vielä viisi vuotta sitten pääkohderyhmämme olivat yli 50-vuotiaat, mutta nyt suurin kuluttajaryhmämme ovat 25–35-vuotiaat. Ennen neulottiin enemmän tarpeeseen ja opittiin taito kotona äidiltä tai isoäidiltä. Nykyään nuoret etsivät oppia Youtube-videoilta.”

Esimerkiksi Novitan Youtube-kanavalla julkaistu villasukan kantapään ohje on katsottu satojatuhansia kertoja.

”Käsitöiden arvostus on noussut viime vuosina valtavasti. Itse tekeminen, kotoilu ja neuleisiin pukeutuminen ovat vahvasti muodissa. Myös luonnon raaka-aineiden arvostus on noussut esimerkiksi muovikeskustelun myötä”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Ohjeet osana lankojen markkinointia

Tänään myyntiin tulleeseen Moomin x Novita -mallistoon kuuluu kolme lankaa: Muumilaakso, Muumit ja Muumitalo. Langat ovat samanvahvuisia ja niitä voi yhdistellä keskenään.

Samalla myyntiin tuli myös Muumimamman lämpöiset asusteet -neuleohjekirja. Toinen neuleohjekirja Muumilaakson suositut neuleet ilmestyy tammikuun lopulla, ja siinä on ohjeita sukkiin sekä vaate- ja sisustusneuleisiin. Kirjojen ohjeissa seikkailevat muumit ystävineen. Kirjoihin on myös painettu lainauksia Tove Janssonin teksteistä.

”Uskon ja toivon, että ohjekirjaset innostavat kuluttajia valtavasti”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Hän kertoo, että ohjeita on tulossa lisääkin.

”Tämä ei ole vain yhden sesongin juttu, vaan uskomme tähän todella paljon. Uusia neulemalleja tulee lisää, ja kuuntelemme tietysti myös, minkä tyyppisiä malleja kuluttajat toivovat.”

Ohjeiden julkaisemisen lisäksi Muumi-lankoja markkinoidaan useissa kanavissa.

”Uskomme monikanavaiseen markkinointiin. Muumit tulevat näkymään vahvasti somessa ja digitaalisissa kanavissa, ja teemme kampanjoita yhteistyössä asiakkaidemme kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Mainontaa on jo sovittu ainakin Englantiin.”

Uuden lankamalliston markkinointiin käytettävää rahasummaa Yrjö-Koskinen ei kerro.

”Tämä on meille tosi iso juttu, johon uskomme valtavasti ja johon haluamme panostaa paljon”, hän sanoo.

Juttua muokattu klo 14:35, lisätty linkki Novitan Youtube-videoon.