Vienti

Eeva-Stiina Pesonen 22.3. 11:17

Novitan langat kietoutuvat John Lewisin hyllyille – "Britit ovat aivan hulluina Suomeen"

Outi Järvinen
”Asiakas on meidän kuningattaremme, isoisäni ja isänikin ovat aina sanoneet niin. Nyt digitaalisuus antaa meille mahdollisuudet lähestyä suoraan asiakasta ja käydä dialogia hänen kanssaan”, Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen sanoo.

Novitan langat tulevat myyntiin kymmenissä tavarataloissa Britanniassa. Kauppalehden mukaan vientiä siivittävät Suomi-brändi ja digi.

Virkatuista isoäidin neliöistä tehtyyn näyttävään neuleasuun ja kaulaliinaan sonnustautunut Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-­Koskinen on selvästi innoissaan: Novita on solminut ison jälleenmyyntisopimuksen brittiläisen tavarataloketjun John Lewisin kanssa.

Se tarkoittaa, että Novitan neulelangat tulevat myyntiin 30 tavaratalossa ja verkkokaupassa Englannissa, Skotlannissa ja Walesissa ensi syksynä.

”Tämä sopimus on meille läpimurto, voidaan sanoa. Olemme olleet näkyvillä tärkeillä käsityömessuilla ja sosiaalisessa mediassa. Suomi vetää puoleensa myönteistä huomiota joka puolelta. Me vastaamme kysyntään ja viemme villalankamme brittikuluttajien ulottuville,” Yrjö-Koskinen sanoo Kauppalehdessä.

Novitasta halutaan kansainvälinen brändi ja sopimus on strategian kannalta tärkeä. John Lewis on vanha tavaratalobrändi, joka on torjunut hyvin verkkokaupan vastusta.

”Britit ovat aivan hulluina Suomeen. Lappi, revontulet, ja suomalainen originelli elämäntapa ovat maailmalla nyt kova juttu. En usko, että suomalaiset yritykset ovat tätä vielä pystyneet täysin hyödyntämääni”, sanoo Yrjö-Koskinen.

Lappi on näkynyt sosiaalisessa mediassa laajasti ja suomalaiset ovat saaneet paljon palstatilaa kansainvälisessä lehdistössä esimerkiksi stoalaisen ilmeettömyytensä, kalsarikännien ja onnellisuutensa ansiosta. Jutut näyttävät koituneen Suomi-brändin hyväksi.

Novitan liikevaihdosta vain viisi prosenttia tulee Ruotsista, Norjasta ja Baltian maista. Suomessa markkinaosuus on yli 90 prosenttia. Yksistään tämä tilanne ajaa Novitaa kansainvälistymään.

Novita vei aiemmin paljon lankoja Venäjälle, mutta joutui sulkemaan Pietarin tytäryhtiönsä muutama vuosi sitten, kun ruplan arvo romahti.

”Fail fast. Nämä ovat aina pahoja paikkoja, mutta tällaiset päätökset ovat yksi johtajan tärkeimmistä tehtävistä, koska niillä turvataan jatkuvuus. Nyt fokus on enemmän länteen”, sanoo Yrjö-Koskinen.

Britannia on ensiaskel ja Novitaa kiinnostaa myös USA ja Saksa.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.