Puolet 18-34-vuotiaista miehistä valitsevat mieluummin työskentelyn myöhään työpaikalla tai vaan muuten puuhailun yksikseen kuin illan kavereitten kanssa. Näin miehet vastasivat kulutustavaravalmistaja Procter & Gambleen kuuluvan Old Spice -brändin kyselyssä, uutisoivat muun muassa AdWeek ja Resumé.

Koska kyselyyn vastanneiden miesten perustelut valinnoilleen ovat Old Spicen edustajien mielestä täysin typeriä ja epäuskottavia, brändi on toteuttanut kampanjan kannustaakseen miehiä ulos poteroistaan.

Yhtiön uusi kampanja kantaa nimeä "Never let a friend lose his swagger". Kampanjan nimelle on hivenen haastavaa löytää suoraa vastinetta suomen kielestä, mutta sen voisi kääntää vapaasti vaikkapa näin: "Älä anna ystäväsi koskaan menettää otettaan".

Kampanja koostuu monesta spotista, joissa miehet pelastetaan itse aiheutetusta tylsyydestä, ja ystävät kiskovat heidän kodeistaan kaupungille. Filmit ovat tarkoituksellisen yliampuvia ja muistuttavat paikoin toimintaelokuvan kohtausta.

Yhdessä mainospoteista, "Next episode", mies katsoo innottomasti TV-sarjoja kotonaan ja hänet rahdataan ulos kadulle tv-apatiassaan.

"Working late" -filmissä perjantai-iltana ylitöihin jäänyt nuori mies kiskotaan lennokkaasti koneen ääreltä illan viettoon. "Working late” -spotista on kaksi versiota, toinen englanniksi ja toinen espanjaksi, mikä on ensimmäinen kerta Old Spicen historiassa.

"New dad" -mainoksessa puolestaan tuodaan humoristisesti esille, että myös nuoren isän on syytä joskus päästä käymään ulkona ystäviensä kanssa.

Vaikka Old Spice tietysti kärjistää asioita kampanjassaan, on sillä tukenaan varsin vakuuttavaa dataa kyselystään.

Peräti 79 prosenttia kyselyyn vastanneista miehistä kertoo kuluttavansa entistä vähemmän aikaa kavereittensa kanssa. Kuitenkin 92 prosenttia näin vastanneista kertoo kaipaavansa yhdessäolon aikoja.

Lisäksi 31 prosenttia vastanneista kertoo viettäneensä enemmän aikaa töissä viimeisten 12 kuukauden aikana ja 28 % kertoo katsoneensa tv-sarjoja putkeen suoratoistopalveluiden kautta. Samaan aikaan vain 13 prosenttia kertoo viettäneensä aiempaa enemmän aikaa ystäviensä kanssa.