Vaikuttajamarkkinointi

Piritta Palokangas 17.5. 08:00 päivitetty 20.5. 16:53

Nuoret naiset ovat somen vaikuttavimpia — muotibloggaajan tulot lähes 250 000 euroa

Peter Faqerstrom
Sara Vanninen on blogannut vuodesta 2010.

Suomessa vaikuttajamarkkinoinnin pioneerit ovat lifestyleen keskittyneitä nuoria naisia.

Tähän juttuun on nostettu numeroimattomassa järjestyksessä 13 tämän hetken ehkä vaikuttavinta, työkseen somea tekevää henkilöä. Lista on koottu vaikuttaja- markkinointia tekevien toimistojen edustajien nimeämisten ja M&M:n toimituksen arvion perusteella. Huomioon on otettu myös tulot, seuraajamäärät ja muissa kuin omissa kanavissa näkyminen.

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista tänään ilmestyvästä Markkinointi&Mainonta -lehdestä.

ALAN URANUURTAJAT

Jenni Rotonen

Jenni Rotonen | Kuva: Sam Jamsen

 

Tästä tunnettu: Pupulandia-lifestyleblogi vuodesta 2007, kävijöitä 50 000–60 000 kuukaudessa. Afterwork-podcast.

Seuraajat: Instagramissa 33 500.

Ansiotulot: 50 529 euroa (2017). Pupulandia Oy:n tilikauden 2017 voitto 49 506 euroa.

Sanottua: ”Uranuurtaja, joka jatkaa varmasti vuodesta toiseen. Näkyy myös perinteisen median puolella.”

”Hän ei ole kerännyt seuraajakuntaansa vain kauniilla kuvilla ja tyylikkäillä blogisisällöillä, vaan jatkuvalla dialogilla seuraajiensa kanssa, vaikeisiinkin asioihin tarttumisella ja ei-niin-säihkyvän puolen näyttämisellä. Rajoittamalla kaupalliset yhteistyöt vain niihin brändeihin, jotka sopivat hänen persoonallisuuteensa sekä arvomaailmaansa, hän on pystynyt kaupallistamaan vaikuttavuutensa menettämättä ripaustakaan uskottavuudestaan.”

Sara Vanninen

Sara Vanninen | Kuva: Peter Faqerstrom

Tästä tunnettu: Tickle your fancy -muotiblogi (blogin nykyinen nimi Sara Tickle) vuodesta 2010, kävijöitä noin 50 000 kuukaudessa. Yksi Yksillä-podcastin juontajista.

Seuraajat: Instagramissa 43 000

Ansiotulot: 112 753 (2017). Vuonna 2018 oman ilmoituksen mukaan ansio- tuloja 247 897 euroa.

Sanottua: ”Lifestylebloggaajien tulokuningatar. Vaikuttaa myös monen brändin taustalla ja on laajentanut tekemistään PR-töihin.”

Eeva Kolu

Eeva Kolu

 

Tästä tunnettu: Blogannut vuodesta 2007. Uusi muusa -blogi vuodesta 2016, seuraajia noin 30 000 kuukaudessa.

Seuraajat: Instagramissa 17 700

Ansiotulot: 39 000 euroa (2017)

Sanottua: ”Hyvin pitkän linjan vaikuttaja, joka on monta kertaa sulkenut blogin tai pitänyt pitkän tauon, mitkä molemmat yleensä karkottavat seuraajat. Eevan seuraajajoukko on kuitenkin hyvin lojaali. Moni on seurannut hänen kanaviaan ensimmäisestä blogista lähtien. Eevan vaikuttavuus on omaa luokkaansa, ja hänellä on tosifaneja myös asiakkaiden joukossa. He haluavat brändilleen ’Eeva Kolu’-käsittelyn.”

MONIMEDIAISET VAIKUTTAJAT

Veronica Verho

Veronica Verho | Kuva: Jenni Gästgivar

 

Tästä tunnettu: Marieveronica-YouTube-kanava vuodesta 2012, tilaajia 226 923. NRJ:n juontaja. Vuoden radiojuontaja 2018. Selviytyjät Suomi -kilpailija vuonna 2019.

Seuraajat: Instagramissa 210 000

Ansiotulot: 128 026 euroa (2017)

Sanottua: ”Siirtynyt onnistuneesti YouTubesta televisioon ja radioon.”

”Suurinta vaikuttavuutta saavutetaan, kun vaikuttaja, johon tämän seuraajat ovat sitoutuneet tunnetasolla, puhuu lifestyle-aiheista osana muuta sisältöään. Veronicalla on pitkä avoimuuden historia YouTubessa.”

Janni Hussi

Janni Hussi

 

Tästä tunnettu: YouTube- kanavalla 54 000 tilaajaa. Cosmopolitan-lehden ­bloggaaja. Selviytyjät Suomi -kilpailija vuonna 2018.

Seuraajat: Instagramissa 185 000

Ansiotulot: 108 852 euroa (2017)

Sanottua: ”On brändännyt itsensä hyvinvoinnin asiantuntijaksi ja osannut kaupallistaa osaamisensa. Terveellisiä elämäntapoja vaaliva yrittäjänainen on hyvä esikuva nuorille.”

MEGAVAIKUTTAJA

Miisa Rotola-Pukkila

Miisa Rotola-Pukkila | Kuva: Henri Juvonen

 

Tästä tunnettu: Mmiisas You- Tube-kanava vuodesta 2011, 380 000 seuraajaa.

Seuraajat: Instagramissa 424 000

Ansiotulot: 85 055 euroa (2017)

Sanottua: ”Miisan kanavissa korostuu vuoropuhelu yleisön kanssa. Hän on hyvä tarinankertoja, aito, luotettava ja läsnäoleva sekä kantaa vahvaa arvopohjaa.”

NOPEA URAKEHITYS

Sita Salminen

Sita Salminen | Kuva: Svante Gullichsen

Tästä tunnettu: YouTube-kanava vuodesta 2016

Seuraajat: YouTubessa 136 000 tilaajaa ja ASMR Sita Sofia -kanavalla 188 000 tilaajaa. Instagramissa 79 000 seuraajaa.

Ansiotulot: Salmisen oman ilmoituksen mukaan 105 000 euroa vuonna 2018.

Sanottua: ”Todella luova sisällöntuottaja ja helposti lähestyttävän oloinen tubettaja, joka on erittäin avoin myös Instagram Storyjen puolella.”

VAHVAA TEKEMISTÄ

Annika Ollila

Annika Ollila

 

Tästä tunnettu: Annika Ollila -blogi vuodesta 2009.

Seuraajat: ­Instagramissa 91 000, blogilla noin 50 000 kuukaudessa.

Ansiotulot: 58 314 euroa (2017)

Sanottua: ”Pitkän linjan bloggaaja, joka on onnistunut kanavillaan sitouttamaan yleisönsä erittäin taidokkaasti sekä kasvattamaan kanaviaan. Sisältöjen aitous, joka puhuttelee seuraajia. Annika ei pelkää nostaa esille henkilökohtaisia ja monia puhuttavia aiheita kuten yksinäisyyttä ja masennusta.”

Natalia Salmela

Kuva: Stella Harasek

 

Tästä tunnettu: White Trash Disease -blogi vuodesta 2011. Ysistä viiteen -podcastin toinen juontaja. Satokausikalenterin toimitusjohtaja.

Seuraajat: Instagramissa 19 000. Blogilla lukijoita 60 000 kuukaudessa. Podcastilla kuuntelijoita viikoittain 10 000.

Ansiotulot: 37 426 euroa (2017). WTD Media Oy:n tilikauden 2017–2018 liikevaihto 222 513 euroa, voitto 135 000.

Sanottua: ”Rautainen ammattilainen, joka on vaikuttajamaailman konkari ja sanansaattaja sekä lisäksi paljon muuta, kuten toimitusjohtaja ja kirjailija.”

UUSIA INSPIRAATIOITA

Alexa Dagmar & Linda ­Juhola

Linda Juhola ja Alexa Dagmar.

 

Tästä tunnettuja: Yhteinen Nonsense -podcast, kuuntelijoita noin 32 000 per jakso. Noin vuoden toiminut podcast ylitti juuri kahden miljoonan kuuntelun rajan. Instagramissa 19 000 seuraajaa.

Seuraajat: Dagmarin blogilla 55 000 ja Juholan PS. I love fashion -blogilla 47 000 kuukaudessa.

Ansiotulot: Alexa Dagmar Oy:n liikevaihto 256 367 euroa tilikaudella 2017–2018, voittoa 34 402. Linda Juhola Ab:n liikevaihto 100 000, voittoa 42 600.

Sanottua: ”Pitkän linjan muotivaikuttajia Suomessa. Nähneet alan kehityksen alusta saakka. He ovat myös itse kehittäneet alaa koko ajan uudistuen, mutta samaan aikaan tunnistettavana pysyen. Kasvu seuraavalle tasolle tapahtui Nonsense-podcastin myötä.”

”He saivat nuoria naisia kiinnostumaan politiikasta, eli he käyttivät lifestylevaikutusvaltaansa ilman, että heillä oli mitään omaa poliittista agendaa.”

”Vuoden täyttänyt Nonsense-podcast sukeltaa pintaa syvemmälle ja näyttää molemmista upeista naisista myös toisen puolen ja hullunkuriset tapahtumat esimerkiksi blogikuvien takaa.”

Petra Korpi & Kriselda Mustonen

Petra Korpi ja Kriselda Mustonen

 

Tästä tunnettuja: Yhteinen Yes Girl -sivusto lokakuusta 2017. Vuoden tulokas 2018 Inspiration Blog Awards -gaalassa.

Seuraajat: Petralla Instagramissa 17 000 ja Kriseldalla 8 000.

Sanottua: ”Petran ja Kriseldan IG-tilit ja Yes Girl -tili luovat kokonaisuuden, jossa seuraajia tavataan hyvinvointiworkshopien merkeissä. Tunnelma on lämpi- män humoristinen. Hyvinvointi on tärkeää, mutta niin ovat ystävyys ja välillä pizza ja viinikin. Petra ja Kriselda ovat lyhyessä ajassa kasvattaneet sivustonsa ja somekanavansa mainostajille houkuttelevaksi paketiksi, jossa seuraajat ovat sitoutuneita ja vetovoima perustuu muuhun kuin jatkuvaan uuden esittelyyn.”

Oikaisu 17.5.2019 klo 8.05: Alexa Dagmarin ja Linda Juholan Nonsense-podcastilla on kuuntelijoita 32 000 per jakso ei kuukaudessa.

Oikaisu 17.5.2019 klo 15:48: Janni Hussi osallistui Selviytyjiin vuonna 2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö