Media

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 10:28

Nuorille suunnattu Vice Media ajautui vaikeuksiin – karsii työntekijöiden määrää jopa 15 prosenttia

Shutterstock

Vähennykset tehdään jäädyttämällä uusien työntekijöiden palkkaaminen.

Nuorille lukijoille suunnattu mediayhtiö Vice Media suunnittele vähentävänsä työvoimaansa jopa 15 prosenttia lopettamalla uusien työsuhteiden solmimisen ja vähentämällä digitaalisia sivustojaan vähintään puoleen entisestä, kertoo Wall Street Journal

Lehti perustaa tietonsa asiasta tietäviin nimettömiin lähteisiin. Asiasta kertoo myös The Drum.

Syynä henkilöstön vähennykselle on yhtiön kasvun hyytyminen. Yhtiön myyntitulojen arvellaan jäävän vuoden 2017 tasolle eli 600 ja 650 miljoonan dollarin välille. Tämän on 100 miljoonaa ennustettua vähemmän.

Vicen tappio oli vuonna 2017 100 miljoonaa dollaria. Nyt sitä odottaa nimettömien lähteiden arvioiden mukaan ainakin 50 miljoonan dollarin tappio.

Vicen pääjohtaja Nancy Dubuc sanoi tiistaina Los Angelesissa yhtiön hallituksen kokouksessa, että sen pitää keskittyä kasvun alueille, kuten omaan in-house -mainostoimistoonsa ja tehdä enemmän televisio-ohjelmia ja elokuvia muille yhtiöille.  

Dubucin uusi linjaus siirtää Vicen painopistettä pois verkkotoiminnasta, jolla yhtiö alun perin saavutti menestystä nuorten kuluttajien keskuudessa. Verkkoliiketoiminnan kasvu on kuitenkin viime vuosina pysähtynyt.

Vicen pääjohtaja Nancy Dubuc otti ohjat yhtiössä aiemmin tänä vuonna. | Kuva: Kuvakaappaus Wall Street Journalin sivuilta

 

Vicen digitaalinen liiketoiminta, joka aikanaan takoi uskomattomia kahdeksannumeroisia mainossopimuksia, on ollut vaikeuksissa viime vuosina, ja sen ainutlaatuisuus verkkotoimijana on vähentynyt. Liikenne Vicen nettisivustoilla väheni syyskuussa 27 miljoonaan kävijään, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 36 miljoonaa.

Vice pyörittää toistakymmentä vertikaaleiksi kutsuttua online sivustoa, joista Munchies-sivusto keskittyy ruokaan, Noisey-sivusto musiikkiin ja Broadly-sivusto naisten asioihin. Nyt yritys aikoo karsia vertikaaliensa määrää.

Vähentääkseen työvoimaa, Dubuch julkisti yhtiönlaajuisen palkkauskaton kuusi viikkoa sitten. Palkkauskaton myötä jätetään 220 paikkaa täyttämättä. Kaikkiaan yhtiöllä on 3 000 työntekijää. Nimettömät lähteet arvioivat Vicen henkilöstön vähenevän palkkauskaton ja luonnollisen poistuman jälkeen 10-15 prosenttia. 

Ms. Dubuchin suunnitelma merkitsee Vicelle täyskäännöstä. Kyseessä on yhtiö, joka mainosti itseään ainutlaatuisena millenniaalien palvelijana imien poikkeavalla konseptilla myös sijoittajia puoleensa.

Vicen uudelleenjärjestelyt ovat osa isompaa digitaalisen median trendiä. Vicen kilpailijat Vox Media ovat menettänet viime kuukausina niin ikään myyntitulojaan. Refinery29 ilmoitti hiljattain karsivansa 10 prosenttia työvoimastaan.

Jotkut ongelmat koskevat  WSJ:n mukaan kuitenkin vain Vicea. Yhtiö lanseerasi kaapelikanava Vicelandin vuonnam2015 juuri kun kaapelikanavien suosion lasku oli kiihtymässä.  Lisäksi yhtiön verrattain macho imago istuu huonosti tähän päivään, kun nuorten kiinnostus on siirtynyt #metoo-tyyppisiin pehmeämpiin asioihin.  

Nancy Dubuc otti ohjat yhtiössä aiemmin tänä vuonna sen jälkeen, kun yhtiössä raportoitiin seksuaalisesta häirinnästä ja se pyysi anteeksi "poikakerho"-kulttuuriaan.

Vicen hallitus kertoo lausunnossaan Wall Street Journalille "hajauttavansa myyntitulojensa virtaa" ja sanoo kasvavansa jatkossakin.

"Näinä aikoina, jolloin mannerlaatat jyskäävät muutosta koko mediasektorilla, Vice on paremmissa asemissa kuin koskaan ja jatkaa vahvaa kasvuaan", sanoo yhtiön hallitus.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö