Kampanjat

M&M 23.4.2015 12:22 päivitetty 19.4.2016 11:26

Nuttu nurinperin perjantaina - Vaatevallankumous peräänkuuluttaa vastuullista vaatetuotantoa

Kuvakaappaus Fashion Revolutionin verkkosivulta
Kuvakaappaus Fashion Revolutionin verkkosivulta.

Kansainvälinen Vaatevallankumous vaatii vaatevalmistajia kiinnittämään huomiota tehtaiden työoloihin.

Kansainvälistä Vaatevallankumousta vietetään jälleen perjantaina 24. huhtikuuta yli 70 maassa. Toista kertaa järjestettävä kampanja penää vaateteollisuudelta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Ihmiset osallistuvat Vaatevallankumoukseen pukemalla päiväksi vaatteen päälleen nurinpäin, ottamalla asusta kuvan ja lähettämällä sen sosiaalisessa mediassa vaatebrändille #whomademyclothes-­kysymyksen kera.

"Näin kampanjassa osoitetaan, että ihmiset haluavat tietää missä ja millaisissa oloissa heidän vaatteensa tehdään", sanoo Suomen Vaatevallankumouksen vetäjä Heidi Korva tiedotteessa.

Vaatevallankumousta vietetään vuosittan bangladeshilaisen Rana Plaza -­tehdasrakennuksen romahduksen vuosipäivänä. Onnettomuudessa kuoli yli 1 100 työntekijää ja noin 2 500 loukkaantui. Tehtaassa valmistettiin vaatteita monille kansainvälisille vaatemerkeille. Romahduksesta on nyt kaksi vuotta.

Kampanjan tavoitteena on herätellä vaatevalmistajat huolehtimaan, että vaatteita valmistavien ompelijoiden työolot ovat turvalliset ja heille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Kampanjaan odotetaan maailmanlaajuisesti jopa satoja tuhansia kuvia.

"Kampanjointia tarvitaan vuosien ajan, emmekä saa antaa vaateteollisuuden unohtaa, että me emme halua uusia katastrofeja vaan vastuullista vaatetuotantoa", toteaa Korva.

Suomessa Vaatevallankumous levittäytyy muutamiin kouluihin sekä liki 50 tapahtumaan 20 paikkakunnalla.

Esimerkiksi Helsingissä Sanomatalon Mediatorilla Me Naiset -­lehti, Suuri Käsityö -­lehti, Radio Aalto, IS-­TV, Meidän Perhe ja Helsingin Sanomat järjestävät tapahtuman, jossa käydään paneelikeskustelu vastuullisesta vaatetuotannosta. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus kuvauttaa itsensä nuttu nurinpäin päällään.

Kampanja toteutetaan vapaaehtoisvoimin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö