Kotimaisen elintarvikeyhtiön Gold&Green Foodsin lippulaivatuote nyhtökaura on lanseerattu amerikkalaisen ammattikeittiöjakelijan Syscon valikoimissa.

Sysco myy, markkinoi ja jakelee elintarvikkeita ravintoloille, julkishallinnolle ja muille suurkeittiöasiakkaille. Sen liikevaihto oli viime vuonna yli 60 miljardia dollaria eli yli 55 miljardia euroa. Nyhtökaura pääsee Pohjois-Amerikan markkinoille osana Sysco Simply -brändiperhettä.

Nyhtökaura on suomalainen keksintö, kaurasta, pavuista ja herneestä valmistettu kasviproteiini, joka lanseerattiin vuonna 2016. Se on jo myynnissä suurkeittiötuotteena Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollanissa, Belgiassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa ja Irlannissa.

Viime vuonna nyhtökaura lanseerattiin Hollannissa myös vähittäiskaupan valikoimissa.

Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Maija Itkonen toteaa, että kasviproteiinimarkkina kasvaa räjähdysmäisesti Yhdysvalloissa. Sen ennustetaan kasvavan peräti 40,6 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä.

”Harva suomalainen ruoka-alan yritys on astunut Yhdysvaltain markkinoille yhtä näyttävästi ja laajamittaisesti”, Itkonen toteaa tiedotteessa.

”Ruokateollisuus on parhaillaan innostavassa murroksessa. Muutaman viime vuoden aikana koko proteiinimarkkina on uudistunut valtavasti”, hän jatkaa.

Gold&Green Foods on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää elintarvikkeita kaurasta ja palkokasveista. Elintarvikekonserni Paulig osti vuonna 2016 enemmistön yhtiön osakkeista.

Gold&Green Foods teki vuoden 2018 tilikaudella 4,7 miljoonan euron liikevaihdon ja 7,5 miljoonaan euron liiketappion.

Maija Itkonen on aiemmin kertonut Talouselämälle, että hän sai yrityksen idean syksyllä 2014 lentokoneessa lukiessaan amerikkalaislehdestä artikkelin lihaa korvaavista proteiinivalmisteista.

Itsestään selvä lähtökohta tuotteelle oli suomalainen kaura. Selvää oli sekin, että tuotteen voisi kehittää vain ja ainoastaan elintarviketieteiden tohtori Reetta Kivelä, Itkosen vanha ystävä.