Vielä marraskuussa isot mediat paukuttivat ilmoitushintojen korotuksia tälle vuodelle. Mainostajat nikottelivat, kun samalla talous hyytyi.

Liki kolmen prosentin hinnankorotuksen tälle vuodelle asettanut MTV3 taipui ensin. Se lanseerasi tällä viikolla Menestystalkoot-elvytyspaketin, joka laskee kanavan kontaktihintoja keskimäärin seitsemän prosenttia.

- Hinnoittelumme lyötiin lukkoon syyskuun puolivälissä. Maailma on muuttunut siitä paljon. Haluamme, että mainostajat lähtisivät ilman pelkotiloja mukaan, MTV Median varatoimitusjohtaja Heikki Rotko sanoo.

Ohjelmaostamisella alennus voi olla kymmenenkin prosenttia, jota Maikkari itse pitää "poikkeuksellisen suurena". Parhaisiin katseluaikoihin saakka ulottuva alennusmyynti jatkuu juhannukseen asti.

Nelonen peesaa

Nelonen ei voinut katsoa kilpailijan alennusmyyntiä vierestä. Nelonen Median liiketoimintajohtaja Hans Edin selittää alemyynnin syyksi sen, että he ovat voittaneet markkinaosuutta MTV3-kanavaan verrattuna. Taantumasta Edin ei puhu mitään.

- Maikkari on edelleen markkinajohtaja. Jos he lähtevät laskemaan hintojaan, meidän on pakko lähteä mukaan. Muuten ei olisi ollut tarvinnut, mutta meidän täytyy säilyttää kilpailukykymme.

Nelonen laskee kohderyhmäkaupan hintaa viidellä prosentilla ja ohjelmaostojen hintaa kymmenellä prosentilla. Ale alkaa 16. helmikuuta ja jatkuu juhannukseen.

- Olemme tyytyväisiä alkuvuoden liikkeellelähtöön. Olemme suunnilleen samoissa luvuissa kuin viime vuonna. Muissa medioissa meillä ei ole tarvetta laskea hintoja, Edin kertoo.

Nelonen nosti vuodenvaihteessa pääkanavansa hintoja 3,5 prosenttia.

Ruudussa on tilaa

MTV Median hinnankorotusten toteutumisesta on Heikki Rotkon mukaan on vielä liian aikaista puhua. Esimerkiksi Sub korotti hintojaan 4,9 prosenttia.

- Subin hinta on kyllä mennyt hyvin läpi. Sehän on ollut kilpailukykyinen, Rotko sanoo.

Maikkarin verkko vetää hyvin, ja hintojakin korotettiin vuodenvaihteessa 3-5 prosenttia. Rotkon mielestä mainostajat alkavat jo ymmärtää verkon ja telkkarin yhteispeliä, ja sen myötä Maikkarilta on tulossa lisää Studio 55:n tapaisia formaatteja.

Mainosaikaa on telkkarissa tarjolla rutkasti.

- Tähän aikaan vuodesta Maikkarilla on aina tilaa, ja elvytyshommassa pyritään täyttämään sitä. Meillä on vahva kartta, johon on laitettu paljon rahaa, kuten asiakkaille on luvattu.

Jo vahvistettuihin kampanjoihin MTV3 tarjoaa 10 prosenttia lisäkontakteja. Niiden sijoittelusta päättää kanava itse.

Realismi hukassa

Telkkarin hintakisa ei yllättänyt mediatoimisto Vizeumin toimitusjohtajaa Jyri Seppää. Vaikka Suomessa tv-alea ei ole tässä mittakaavassa nähty, maailmalla tapahtuu samanlaista liikettä.

- Suomessa telkkari on ollut suhteellisen halpaa. Hinnat ovat kuitenkin nousseet meillä parin viime vuoden aikana selvästi.

Sepän mukaan yhtenä syynä telkkarin kallistumiseen on kohderyhmäkaupan rajoittaminen. Ohjelmaostaminen on aina kalliimpaa.

Vuodenvaihteen hinnankorotukset eivät olleet Sepän mielestä realistia.

- Nythän ne on pyyhitty pois ja on menty jopa alle. Hintoja oli mietitty joskus kesän jälkeen, ja taantuman eteneminen on ollut yllättävää kaikille.

Muihin medioihin Seppä ei odota vastaavia rakenteellisia hinnanalennuksia. Neuvotteluvaraa on kuitenkin enemmän.