Kun tarkastelee suomalaisen ja ruotsalaisen markkinointityön menestystä - niin mainoskisoissa kuin kaupallisesti - vertailu tuo väistämättä mieleen Suomen ja Brasilian jalkapallomaajoukkueiden tasoeron.

Tämä ero ei kuitenkaan heijastu hintatasoon, vaan asiakas saattaa maksaa mainosalan markusheikkisille jopa enemmän kuin ronaldinhoille.

Tuoreiden palkkataulukoiden mukaan esimerkiksi Forsman & Bodenforsin luova johtaja Filip Nilsson ansaitsi viime vuonna hieman yli 150 000 euroa eli selvästi vähemmän kuin Bobin ja PHS:n huippunimet.

Absolut Vodkan kampanjoista tunnetun Great Works -toimiston luovan johtajan Ted Perssonin vuoden 2008 ansiot puolestaan jäivät noin 76 000 euroon, eli hieman alle Familyn AD:na työskentelevän Marko Muonan tulojen.

Sama kehitys näkyy myös toimistojen myyntikatteissa. Ruotsalaiset huipputoimistot kuten King ja Swe pääsevät laskutuksessa yli suomalaistason, mutta esimerkiksi Ruotsin suurimman toimiston Lowe Brindforsin myyntikate työntekijää kohti oli viime vuonna 122 000 euroa. Suomen suurin SEK & Grey laskutti 135 000 euroa per työntekijä.

Hintaharmonia

- Hinnat ovat harmonisoituneet Suomen ja Ruotsin välillä, vahvistaa Suomen McCannin toimitusjohtaja Petteri Lillberg.

Lillbergin kollega, McCann Storåkersin toimitusjohtaja Pia Grahn Brikell on havainnut saman asian.

- Kyllä, olemme tosi halpoja, Grahn Brikell mainostaa.

Grahn Brikellin mukaan ruotsalaistoimistoja voisi hyvinkin kiinnostaa yhteistyö suomalaisyritysten kanssa.

- Minulle saa soittaa milloin vaan. Asiakkaan näkökulmasta on varmasti helpompaa, jos toimiston pomo sattuu olemaan suomalainen, jatkaa Kokkolasta kotoisin oleva Grahn Brikell.

Lillberg puhuu paikallistuntemuksen puolesta.

- Bisnes on paikallista ja suomalainen mainonta edellyttää suomalaista suunnittelua. Pohjoismaisten asiakkaiden kannalta paras toimintamalli on mielestäni tiimi, jossa on tekijöitä kaikista maista, Lillberg sanoo.

Kovat odotukset

Ruotsiin laajentuneen Louderin toimitusjohtajalla Juha Aallolla on kokemusta alan palkkaneuvotteluista.

- Kruunu toki jeesaa, mutta Ruotsissa on selvästi halvempaa. Senioritason suunnittelija pyytää suomalaisen perusprojektijohtajan palkkaa, kun Suomessa aika vähälläkin kokemuksella voidaan pyytää aika paljon, Aalto sanoo.

Aallon arvion mukaan rahalla myös saa enemmän naapurissa.

- Ruotsissa suunnittelutyö on astetta kansainvälisempää. Paikallisosaamista pitää totta kai olla, mutta kiertävätkö suomalaisten sähköposteissa suomalaisten vai joidenkin muiden tekemät Youtube-videot, Aalto havainnollistaa.

Helsinki-Tukholma

Pia Grahn Brikellin mukaan paikallisosaamisen tärkeys riippuu asiakkaasta ja toimialasta.

- Muotimainonta voisi esimerkiksi toimia samalla tavalla kaikkialla, hän sanoo.

Grahn Brikell huomauttaa, etteivät erot aina ole kansallisia.

- Tukholmassa toimiva mainonta toimii todennäköisesti myös Helsingissä mutta ei välttämättä Skånessa.

McCann Storåkersilla on 25 pohjoismaisen tason asiakasta.

- Suunnittelutyö tehdään pääasiassa Tukholmassa, vaikka mainoskampanjat olisivat pohjoismaisia.

Kuningasyhteistyö

Ruotsin Kingin toimitusjohtaja Sunit Mehrotra näkee toimistonsa roolin Suomessa lähinnä paikallisen Kingin tukijana.

- Teemme paljon yhteistyötä ja olemme olleet usein mukana pitcheissä Suomen Kingin kanssa, Mehrotra kertoo.

Kumppanuuden luonne on tavanomaista toimistojen välistä yhteistyötä.

- Tunnemme toisemme ja on helppo soittaa. Mehän emme ole verkosto, vaan kaksi paikallista toimistoa.

Suora asiakaskontakti Suomeen ei siis ole mahdoton.

- Jos kohdalle sattuisi tarpeeksi kiinnostava haaste, toki tarttuisimme siihen. Toistaiseksi kyselyjä ei ole tullut, sanoo Mehrotra.