Häh?

Terveyspalveluiden markkinointi on kiihtynyt, osakiitos julkisuudessa käydyn verosuunnittelukeskustelun.

Mehiläinen ja Terveystalo markkinoivat nopeaa lääkärillepääsyä, monipuolisia palveluita ja leikkauksia. Diacor kuitenkin menee astetta pidemmälle ja markkinoi laajassa kampanjassaan omistajaansa Helsingin Diakonissalaitoksen säätiötä.

Miksi omistajaa kannattaa markkinoida, Diacorin myynti- ja markkinointijohtaja Salla Ainamo?

"Diacor on jo pidempään miettinyt, miten omistajaa ja toiminnan vastuullisuutta saataisiin paremmin esiin. Niiden avulla yritys voi erottautua markkinoilla. Yhtiö sai helmikuussa Suomalaisen työn liitolta oikeuden käyttää Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä."

Haluaako Diacor tehdä hajurakoa ulkomaisten pääomasijoittajien omistamiin yrityksiin?

"Emme halua leimata kilpailijoita - kampanjassa on kyse omasta brändistämme. Aloitimme kampanjan suunnittelun helmikuussa ja se oli pitkälle mietittynä jo toukokuussa, kun keskustelu verosuunnittelusta ja veroparatiiseista nousi otsikkoihin. Lykkäsimme kampanjaamme, jotta tilanne olisi rauhoittunut. Eihän se mihinkään rauhoittunut."

Tavallinen asiakas haluaa kohtuulliset hinnat ja parhaat lääkärit. Ei kai häntä muu kiinnosta?

"Monet asiakkaat ovat kiinnostuneita yrityksen taustasta ja siitä mihin terveysyhtiön osingot ohjautuvat. Tuomme näitä kohteita esille kampanjassa, mutta yritämme välttää kaikin keinoin hurskastelevan sävyn."

Kuka on toteuttanut kampanjan?

"Kampanjan on toteuttanut McCann. Suurelle yleisölle kohdennetun media- ja ulkomainonnan lisäksi mukana ovat lääkäriasemat ja oma henkilöstömme. Henkilöstö ja ammatinharjoittajina vastaanotoilla toimivat lääkärit saivat kampanjan alkaessa toimitusjohtaja Anni Vepsäläiseltä kirjeen, joka kertoi vastauullisuudesta. Kirjeessä oli myös Kiitos kun kävit -rintanappi.

Päätyivätkö rintanapit roskiin vai rintaan?

"Kyllä oma henkilöstömme niitä käyttää. Osa lääkäreistä ei ehkä käytä."

Eikö kuitenkin kannattaisi markkinoida palveluja eikä omistajuutta?

"Diacorilla on erikseen tuote- ja palvelumarkkinointia. Meneillään oleva kampanja on yrityskuvamarkkinointia. Tämä on Diacorin ensimmäinen yrityskuvakampanja omistajasäätiön 125-vuotisen historian aikana."