Mainonta

Talouselämä 1.5.2016 10:09 päivitetty 18.7.2017 15:26

Nyt riitti "naisten esineellistäminen mainonnassa" - mainosvirasto ryhtyy tehoiskuun

"Olemme jo kieltäneet mainoksia, joiden uskomme vahvistavan sukupuolistereotypioita", sanoo brittiläisen ASA:n johtaja Guy Parker.

Britannian mainontaa säätelevä virasto Advertising Standards Authority (ASA) aloittaa virallisen tutkinnan koskien mainonnan sukupuolistereotypioita.

Virasto pyytää tiedotteessaan yleisöä ja organisaatioita esittämään todisteita tällaisista mainoksista.

Kyseessä on osa ASA:n tutkimusta "naisten esineellistämisestä ja seksualisoinnista mainonnassa".

Todisteet voivat johtaa muutoksiin mainonnan sääntelyssä.

ASA:n johtaja Guy Parker sanoo viraston olevan tosissaan asenteiden ja käyttäytymisen muuttamisessa.

"Olemme jo ryhtyneet toimiin ja kieltäneet mainoksia, joiden uskomme vahvistavan sukupuolistereotypioita ja jotka aiheuttavat todennäköisesti vakavaa ja laajalle levinnyttä harmia tai mielipahaa", Parker sanoo.

ASA:n lehdistötiedotteen mukaan uusi tutkimus on seurausta "kasvaneesta poliittisesta ja julkisesta keskustelusta koskien tasa-arvo-asioita".

Viime kesänä ASA sai melkein 400 valitusta Protein Worldin mainoksesta, jossa hoikan mallin vieressä oli teksti "Onko vartalosi rantakunnossa?".

Yli 70 000 ihmistä allekirjoitti verkossa vetoomuksen, jossa vaadittiin mainoksen poistamista mainostauluista. Arvostelijoiden mukaan mainos oli seksistinen ja "lihavia häpeällistävä".

ASA kielsi tämän mainoksen, vaikka syynä ei ollut tällä kertaa seksismi. ASA:n mukaan mainos poistettiin kampanjassa tehtyjen terveys- ja painonpudotusväitteiden tähden.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö