Verkkokauppa

M&M 4.11.2014 08:51 päivitetty 4.2.2016 10:47

Nyt se on selvitetty: Jopa 83 % suomalaisista hakee verkosta tietoa ennen ostoa

Colourbox

Verkosta ostetaan eniten matkoja, majoitusta, vakuutuksia ja kirjoja. Myymälä valitaan silloin, kun halutaan nähdä tuote tai saada palvelua.

Peräti 83 prosenttia suomalaisista hakee verkosta tietoa tuotteesta tai palvelusta ennen ostopäätöstä, selviää Taloustutkimus Oy:n tekemästä tutkimuksesta.

Keskimääräistä yleisemmin tietoa hakevat miehet ja 25–49-vuotiaat. Yli 65-vuotiaista 72 prosenttia kertoo toimivansa näin.  

Suomalaisten on vaikea hahmottaa yrityksen myymälän ja verkkokaupan välistä yhteyttä, kertoo tutkimuksen teettänyt myynnin palveluyritys Celectus. Lähes 40 prosenttia suomalaisista ei osaa kertoa, onko asioinut saman yrityksen myymälässä ja verkkokaupassa.

Lisäksi lähes neljännes kertoo, ettei asioi saman yrityksen myymälässä ja verkkokaupassa.

"Verkon myötä todellinen valta on kuluttajalla, minkä johdosta perinteiset valtaelementit: hinnoittelu, saatavuus ja tuoteinformaatio, ovat pysyvästi livenneet kivijalkakaupan otteesta", sanoo Celectuksen toimitusjohtaja Mika Aittamäki tiedotteessa.

Suomalaiset ostavat kuitenkin lähes kaikki kyselyn kartoittamat tuoteryhmät pääasiassa tavallisesta myymälästä. Ainoastaan matkat ja majoitus, pankkipalvelut sekä konsoli- ja tietokonepelit ostetaan tällä hetkellä pääasiassa verkosta.

Matkoissa ja majoituksissa verkko-ostamisen osuus on suurin, 80 prosenttia. Myös vakuutuksia (38 %) ja kirjoja (28 %) ostetaan melko paljon pääasiassa verkosta.

Alle 35-vuotiaat ostavat pääasiassa verkosta kaikkein eniten.

Tärkein syy valita tavallinen myymälä verkkokaupan sijaan on halu kokeilla, miltä tuote tuntuu tai nähdä miltä se näyttää (83 %). Puolet vastaajista sanoi, että tärkein syy valita myymälä on halu saada asiantuntevaa palvelua, ja 51 prosenttia kertoi, että myymälään mennään koska sieltä tuotteen saa heti mukaan.

Myös halu kysyä neuvoa tai neuvotella hinnasta, toimituskuluista tai maksutapavaihtoehdoista myyjän kanssa ajavat myymälään verkon sijaan.

Verkko valitaan ostopaikaksi, kun kuluttaja haluaa tehdä ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta tai vertailla tuotteita rauhassa. Kolmannes sanoo, että tärkein syy valita verkkokauppa on suurempi tuotevalikoima tai paremmat tarjoukset (26%).

"Kuluttaja haluaa saada aitoa asiantuntemusta, kokemuksellisuutta, elämyksellisyyttä ja merkityksellisyyttä, sillä mitään muita syytä tulla myymälään ei enää ole", sanoo Aittamäki tiedotteessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö