Sanoma

5.8.2011 08:55 päivitetty 4.2.2016 11:34

Nyt se on virallista: Sanoma panee kioskit ja kirjakaupat myyntiin

Sanoma on ilmoittanut keskittyvänsä tulevaisuudessa medialiiketoimintaan ja oppimiseen. Samalla yhtiö harkitsee Trade-liiketoimintaryhmän myymistä, mistä on pitkään huhuttu.

Sanoma uudistaa organisaatiotaan. Yhtiö keskittyy tulevaisuudessa medialiiketoimintaan ja oppimiseen, ja selvittää mahdollisuuksia luopua Trade-liiketoimintaryhmään eli Rautakirjaan kuuluvista toiminnoista, joihin kuuluvat R-kioski, Lehtipiste ja Suomalainen Kirjakauppa.

Uusi organisaatio koostuu seitsemästä strategisesta liiketoimintayksiköstä: Sanoma News, Sanoma Media Finland (entiset Sanoma Magazines Finland ja Sanoma Entertainment), Sanoma Media Netherlands, Sanoma Media Russia & CEE, Sanoma Media Belgium, Sanoma Learning (entinen Sanoma Learning & Literature) ja Sanoma Trade.

Samassa yhteydessä yhtiö perustaa kaksi uutta konsernitoimintoa: Digital Operations (digitaalinen liiketoiminta) ja Customer Market Operations (asiakkuudet).

"Sanomalla on vahva ja monipuolinen mediavalikoima. Olemme markkinajohtajia tärkeimmillä markkinoillamme, niin mediassa kuin oppimisessa. Monet markkinatrendit ovat kuitenkin laskevia. Sopeutuaksemme niihin meidän on muututtava, jotta olemme asiakkaiden ensisijainen valinta myös tulevaisuudessa", sanoo Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen tiedotteessa.

Sanoma järjesteli liiketoimintojaan uusiksi jo keväällä. Esimerkiksi maaliskuussa Sanoma myi Finnkinon ja huhtikuussa yhtiö ilmoitti sopineensa SBS:n televisiotoiminnan ostamisesta Hollannissa ja Belgiassa ProSiebenSat.1:ltä. Koko yritysjärjestely saatiin päätökseen heinäkuun lopussa.

Uusi organisaatio astuu voimaan 1.9.2011.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö