Mainonta

Maarit Alkula 22.2. 09:18 päivitetty 22.2. 09:40

Nyt teräsyhtiökin mainostaa vastuullisuushankkeitaan

Kuvakaappaus mainosvideolta

Yritysten kanssa kauppaa käyvä teräsyhtiö SSAB on poikkeuksellisesti aloittanut mainoskampanjan, joka on suunnattu myös suurelle yleisölle.

Teräsyhtiö SSAB käy kauppaa lähinnä muiden yritysten eikä kuluttajien kanssa, joten se ei yleensä kohdista kuluttajille mainontaakaan. Nyt yhtiöllä kuitenkin poikkeuksellisesti on kampanja, joka on suunnattu lähinnä korkeakouluopiskelijoille, päätöksentekijöille, suurelle yleisölle ja yrityksen omille työntekijöille.

Kampanja näkyy Suomessa ja Ruotsissa, ja siihen kuuluu ulko-, printti-, tapahtuma- ja hakukonemainontaa, natiiviartikkeleita sekä mainontaa sosiaalisessa mediassa ja verkossa helmikuusta huhtikuulle.

Sustainability Expedition -markkinointikampanja tuo esiin SSAB:n kestävän kehityksen hankkeita. Yhtiö kertoo, että sen hiilidioksidipäästöt ovat tällä hetkellä noin 7 prosenttia Suomen koko hiilidioksidipäästöistä ja Ruotsissa noin 10 prosenttia hiilidioksidipäästöistä, mutta sen tavoitteena on poistaa ne täysin vuoteen 2045 mennessä.

Viktoria Karsberg | Kuva: SSAB

Tavoitteen saavuttaakseen SSAB on käynnistänyt yhdessä LKAB:n ja Vattenfallin kanssa muutama vuosi sitten Hybrit-hankkeen, jossa pyritään korvaamaan koksi eli rautamalmipohjaisessa teräksenvalmistuksessa perinteisesti käytetty hiili vedyllä ja saamaan käyttöön maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräksenvalmistustekniikka.

SSAB:n viestinnästä ja brändistä vastaava johtaja Viktoria Karsberg kertoo M&M:lle, että kampanjan yksi tavoite on saada opiskelijoita ja nuoria kiinnostumaan SSAB:stä työnantajana.

”Haluamme kertoa ihmisille matkastamme kohti fossiilivapautta. Esimerkiksi opiskelijoille haluamme näyttää, miten innostava työpaikka SSAB on ja että täällä voi olla mukana muutoksessa.”

Kampanjalla tavoitellaan myös muita sidosryhmiä.

”Teräsbisneksen mullistaminen, johon tähtäämme, vaatii myös yhteistyötä yhteiskunnan, poliitikkojen ja yliopistojen kanssa. Haluamme kertoa, että tämä on yhteinen projekti.”

Karsberg ei kerro kampanjan tarkkaa budjettia.

”Verrattuna kuluttajatuotteita mainostaviin yrityksiin kampanjabudjettimme ei ole kovin suuri. Meille kampanja on kuitenkin merkittävä ja ainutlaatuinen. On jännittävää nähdä, miten se otetaan vastaan”, Karsberg sanoo.

Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon pääkumppanit Sustainability Expedition -kampanjassa ovat suomalainen Dingle ja ruotsalainen AplusM.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö