Oatlyn Maitomyytit-kampanja on aiheuttanut keskustelua somessa ja mediassa. Kampanja on saanut osakseen huomiota, koska se asettaa eläinperäisten maitotuotteiden ilmastovaikutukset kriittiseen valoon.

Oatlyn Suomen myyntipäällikkö Niina Kahra kertoo, että kampanjalla halutaan synnyttää keskustelua, jossa yhtiö onkin jo onnistunut.

Esimerkiksi Oatlyn Facebook-sivuilla julkaistut kampanjan mainosvideot ovat keränneet satoja kommentteja puolesta ja vastaan. Kehuja ja soraääniä on jaettu myös Twitterissä.

”Joskus kun Oatly kampanjoi, ihmiset ovat aluksi vihaisia ja pääsemme keskustelemaan vasta jonkin ajan kuluttua, mutta nyt Suomessa keskustelu on alkanut heti”, Kahra kertoo.

Koska Oatlyn kampanjassa tuodaan rinnakkain eläinperäinen maito ja kauramaito, myös Valio on joutunut kommentoimaan Oatlyn kampanjaa. Valio on todennut muun muassa, että kaurapohjaisella valmisteella saattaa olla yhtä suuri hiilijalanjälki kuin maitopohjaisella.

”Emme missään nimessä halua ­maitosotaa, vaan haluamme käydä avointa ja faktapohjaista keskustelua erityisesti ruokavalintojen vaikutuk­­sesta ilmaston lämpenemiseen. Siitä puhutaan liian vähän”, Kahra toteaa.

Maitomyytit-kampanja koostuu Helsingin Sanomien etusivulla olleesta mainoksesta, tv-mainonnasta, somemainonnasta, vaikuttajamarkkinoinnista ja Maitomyytit-kirjasista. Lisäksi Maitomyytit-kampanja on näkynyt Helsingissä Musiikkitalon seinässä olevalla näytöllä.

Paikka valikoitui, koska näyttö on lähellä Eduskuntataloa ja näkyvällä paikalla Helsingin keskustassa. Maitomyytit-­kampanjan suunnittelusta on vastannut Oatlyn in-house-markkinointiosasto.

Osana kampanjaan Oatly postitti Maitomyytit-kirjasen 250 000 suomalaiseen talouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia. Yli 20-sivuisessa kirjasessa Oatly ottaa kantaa valitsemiinsa maitoon liittyviin kysymyksiin ja väitteisiin, kuten kasvipohjaisten tuotteiden proteiinimäärien vähyyteen ja lehmänmaidon tuottamiseen.

Suomen Oatlyn kestävyysasiantuntija Liisa Kolehmainen kertoo, että viesti on tarkoitettu lasten vanhemmille, ei suoranaisesti lapsille. Oatly joutui itse viime viikolla tarkentamaan kampanjansa mainostekstiä, jossa kertoi tavoittelevansa nimenomaan 6–12-vuotiaiden kohderyhmää.