Alkoholi

Tero Lehto 15.10. 11:19

Ohjelmistoyhtiö hankki nimikko-ginin palkitulta tislaamolta – "Kaverit ilmoittivat tyhjästä tekevänsä maailman parhaan ginin"

Ohjelmistoalan yritykset etsivät uusia keinoja kertoa arvostavansa asiakkaitaan ja henkilöstöään. Helsinkiläinen Sulava on tilannut satoja pulloja suomalaista giniä asiakkailleen ja henkilöstölleen omalla nimellään pullossa.

Kun haluaa olla paras, haluaa myös tehdä yhteistyötä parhaiden kanssa. Näin perustelee Helsingissä toimiva pilvipalveluiden ohjelmistoyritys Sulava yhteistyötään palkintoja voittaneen suomalaisen ginivalmistajan kanssa.

Ilomantsilainen Nordic Premium Beverages -tislaamo varautuu tuottamaan helsinkiläiselle pilvipalveluihin erikoistuneelle ohjelmistoyhtiölle Sulavalle 500 pulloa omaa Arctic Blue Gin -juomaansa omalla etiketillä varustettuna.

Yritys aikoo jakaa Sulava Special Edition -giniään asiakkailleen, kumppaneilleen ja työntekijöilleen.

Sulavan perustaja ja toimitusjohtaja Aki Antman sanoo, että idea omaan nimikkopulloon tuli siitä, että yritys halusi löytää omaan arvomaailmaansa sopivan liikelahjan.

”Kuulimme, että nämä Nordic Premiumin Beveragesin kaverit ilmoittivat tyhjästä tekevänsä maailman parhaan ginin.”

Antman koki tämän läheiseksi siihen, että yritys ilmoitti kahdeksan vuotta sitten haluavansa olla paras pilvimaailmassa.

Alkuun Sulava on tilannut nimikkoginiään ensimmäiset sata pulloa, joita se jakaa ensi viikosta alkaen asiakas- ja henkilöstötilaisuuksissaan.

Aiemmin Sulava on tarjonnut yhteistyössä ranskalaisen viinitilan kanssa nimikkosampanjaansa.

"Tällä kertaa halusimme löytää jotain omapäistä ja suomalaista.”

Nordic Premium Beverages (Hermannin viinitila)

Mitä tekee: Suomalaisiin luonnonvaroihin erikoistunut tislaamo ja viinitila

Liikevaihto: 675 000 € (2017)

Liikevoitto: 11%

Henkilöstö: 10

Suomen alkoholilainsäädännön takia Sulava tilaa sadat Artic Blue Gin -pullonsa Alkon yrityspalvelusta.

Arctic Bluen brändijohtaja Mikko Spoof sanoo, että Sulavan kanssa ensimmäinen suomalaiselle yritykselle tehty nimikkopullo, eikä vastaavia olla tekemässä kaikkien kiinnostuneiden yritysten kanssa.

”Meille on tärkeää, että yritys edustaa kanssamme samaa arvomaailmaa.”

Antmanin ja Spoofin mukaan yhteisiä arvoja ovat tyylikäs design, korkea laatu, innovatiivisuus ja pyrkimys tehdä omassa lajissaan parasta.

Arctic Blue Gin saavutti kultaa kansainvälisesti arvostetussa Wine & Spirit -kilpailussa pullojen desigin ja taiteen kategoriassa.

Spoof uskoo, että tulossa on kuitenkin lisää yritysten kanssa yhteistyössä tehtyjä pulloja. ”Etsimme kumppaneita, jotka hengittävät meidän kanssamme samaa arvomaailmaa.”

Tässä vaiheessa yhteistyö tarkoittaa sitä, että Sulava saa "arktista sinistä" omalla Sulava Edition -etiketillään. Itse ginijuoma on samaa kuin Alkossa myytävä gin.

Sulava

Mitä tekee: Microsoft-pilvipalveluiden asiantuntijayritys

Liikevaihto: 4,5 milj. € (2017 Sulava Oy); 8,4 milj. € Sulava ja Onsight pro forma)

Liikevoitto: 8,5 % (2017)

Henkilöstö: noin 90

Ennuste 2018:

Liikevaihto: noin 10.5 milj. €

Liikevoitto: 11-12%

”Emme edes lähtisi tekemään kiireessä hätäisiä muutoksia.”

Mikko Spoof sanoo, että uuden ginin kehittäminen on noin puolentoista vuoden prosessi.

Myöskään Sulavan Antman ei edes kaivannut yritykselle omaa ginimakua. ”En näe syytä muuttaa sellaista, joka on jo äänestetty parhaaksi.”

Antman korostaa, ettei yritys tarjoa henkilöstölleen virvokkeeksi vain alkoholijuomia, vaan tämä on vain yksi osa henkilöstön motivointia.

”Olemme tarjonneet monenlaisia etuja kuten virikeseteleitä. Juuri äskettäin järjestimme kiinnostuneille kuntotestit Vierumäen ulkoilukeskuksessa.”

Antman korostaa, että on ”ihan yhtä ok ottaa kevytkokista”, mutta ginin tarjoaminen vaikka päivällisen jälkeen on kiinnostuneille hyvä tapa markkinoida yhdessä suomalaisia laatutuotteita.

Nordic Premium Beverages on toimittanut reilussa kuudessa kuukaudessa noin 60 000 pulloa ja aloittanut tänä aikana yhdeksässä maassa.

Seuraavan puolen vuoden aikana jakelun on määrä laajentua yhdeksään uuteen maahan. Yritys on avaamassa parhaillaan Aasiaan oman jakelukeskuksensa.

Myynti alkaa loppuvuonna Hongkongissa, Macaossa ja Singaporesa, ja ensi vuonna Etelä-Koreassa ja Japanissa.

Ginit ovat lähdössä laivakomyynteissa pian kohti Aasiaa, ja tavoitteena on toimittaa ensi vuoden aikana jo 350 000 pulloa. Usein ginejä markkinoidaan juotavaksi pelkästään gin & tonic -käyttöön tiettyjen tonicien kanssa. Tähän NPG ei ole halunnut lähteä.

”Halusimme valmistaa maailman parhaan ginin, jota kannustamme kokeilemaan pelkästään jäiden, mutta myös eri tonicien kanssa. Emme ole tehneet sopimusta tonic-brändin kanssa, koska uskomme kuluttajien tietävän paremmin, mikä on paras tonic juuri hänelle.”

Koska gin & tonic on kuitenkin suosittu drinkki, yrityksellä on sitäkin varten suositus, eli ginin kansa suositus on nauttia vähäsokerista laatutonicia suhteessa neljä senttiä giniä ja kymmenisen senttiä tonicia sekä koristeeksi pensasmustikoita, jotka eivät värjää juomaa.

”Emme suosittele mukaan rehuja, kuten rosmariiniä peittämään ginin hyvää makua.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö