KMT

Ilkka Jauhiainen 3.3.2009 08:30 päivitetty 4.2.2016 09:46

Oho!, Katso, ne kutistuivat taas

Allerilla meni Kansallisessa mediatutkimuksessa huonosti. Oho! menetti 22 ja Katso 14 prosenttia lukijoistaan. Sanomalehdistön suurin kasvaja oli Kauppalehti.

Nyt on Allerilla tenkkapoo. Kääk!-juorujen ja Oho!-uutisten kulta-aika näyttää olevan ohitse. Vielä Kansallisen mediatutkimuksen syksy 2006/kevät 2007 -tilastoissa Oholla oli 280 000 ja Katsolla 257 000 lukijaa.

Vuoden 2008 tilastossa molempien lehtin lukijamäärät ovat enää 151 000 lukijaa. Putoamisvauhti on ollut kova.

Juorukisaa on kasvattanut iltapäivälehtien viihteellistyminen sekä netti, joka on syönyt myös iltapäivälehtien markkinoita.

Apu ja Seura ovat nekin parissa vuodessa menettää runsaasti lukijoita, vaikka pudotus ei olekaan läheskään samaa luokkaa kuin Oholla! ja Katsolla.

2006/2007 tilastossa Avulla oli 767 000 lukijaa ja Seuralla 735 000 lukijaa. Nyt vastaavat luvut ovat 637 000 ja 657 000.

Sanomalehdistä vain Kauppalehti ylsi tilastollisesti merkittävään nousuun 12 prosentin lukijamäärien kasvulla. Apurina toimi Taloussanomat, joka luopui yli vuosi sitten paperisesta versiostaan.

Kovia kasvajia ovat myös Meidän Mökki sekä Kotipuutarha 29 ja 21 prosentin kasvuilla. Todennäköistä on, että seuraavaksi asumisen ja rakentamisen lehtien lukijamäärät laskevat rakentamisen tyssähdettyä taantumaan.

TOP 10 AIKAKAUSLEHDET

Pirkka 2691 000

Yhteishyvä 1889 000 +7 %

OP Pohjola-lehti 1285 000 -6 %

Suomela 1194 000

Terveydeksi! 1163 000 -5 %

Aku Ankka 1076 000 +4 %

Me/YkkösBonus-lehti 963 000 +7 %

7 päivää 790 000

ET-lehti 785 000

Ajassa 673 000

MikroPC 135 000

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö