Tällä viikolla Bulevardilla aloittanut lääkäriasema ja sairaala Klinikka 22 haastaa muut yksityiset lääkäriasemat räätälöidyllä palvelulla.

- Tähän asti hyvä palvelu on terveydenhuollossa tarkoittanut, että ajan saa heti. Meillä palvelu tarkoittaa muutakin. Potilaalla on esimerkiksi koko hoitojakson ajan sama lääkäri. Näin vältämme turhat tutkimukset, hoidot ja leikkaukset, vastaava johtaja Jan Lassus sanoo.

Klinikka rakensi palvelukonseptinsa markkinointiviestintätoimisto Darwinin kanssa.

Darwin auttoi myös strategian kirkastamisessa, ilmeen luomisessa, markkinointiyhteistyössä ja viestinnän konseptoinnissa.

Lääkäristä konsultiksi

Klinikka 22:n lääkärit vastaanottavat potilaita ja leikkaavat myös viikonloppuisin, jos potilas sitä toivoo.

Lääkärit saavat myös palveluvalmennusta.

- Koululääketiede välittää asennetta, että potilaan on regressoiduttava tullessaan vastaanotolle, eikä hän saisi tietää mitään. Meillä potilas ja lääkäri kohtaavat tasa-arvoisina. Lääkärit ovat enemmänkin konsultin roolissa.

Klinikka 22 muodostuu helsinkiläisestä Ars+Medicinasta sekä Vantaan Lääkärikeskuksen työterveyspalveluista. Palveluasenteen ajaminen läpi organisaatiossa on vienyt aikaa.

- Kaikki lääkärit eivät palveluperiaatteisiimme sopeudu. Ars+Medicinasta osa lääkäreistä lähti ovet paukkuen.

Kylpyläfiilistä

Tiloillaan Klinikka 22 haluaa luoda asiakkaalle mielikuvan hyvän olon kylpylästä, ei kliinisestä sairaalasta. Vastaanottohuoneissa on parkettilattiat, matot, erkkeri-ikkunat ja tilaakin kaksi kertaa tavallista enemmän.

- Huoneiden valaistus on mietitty psykologin kanssa mahdollisimman rauhoittavaksi, Darwinin toimitusjohtaja Mika Nevalainen kertoo.

Klinikka 22 tavoittelee tänä vuonna 15 000 asiakasta, mikä merkitsisi asiakasmäärän kasvavan kolmanneksella. Pääkaupunkiseudun yksityisistä leikkauspotilaista se aikoo ottaa hyppysiinsä 12 prosenttia.

Markkinoinnissa Klinikka 22 satsaa suoramarkkinointiin nykyisille asiakkaille, yrityksille, urheiluseuroille ja vakuutusyhtiöille.