Pieni markkinointiteko

Suunnittelu ja toteutus: Impulsio Oy

Tavoite: Myydä kuusia ja joulutavaraa netissä

Nuoret yrittäjät Antti Korhonen ja ja Tomi Pyrhönen (kuvassa) aloittivat tänä vuonna Joulukotiin.fi-verkkopalvelun josta voi tilata joulukuusen kotiin tai toimistoon.

Joulukotiin.fi -palvelu myy myös kuusien tykötarpeita kuten kuusenjalkoja ja -koristeita sekä latvatähtiä ja kuusen alusliinoja.

"Aiemmin joulukuusien verkkomyynti on ollut hyvin pienimuotoista, joten saimme idean kehittää verkkopalvelun, jolla suurimpien kaupunkien koteihin ja toimistoihin on mahdollista tilata joulukuusi", Antti Korhonen sanoo.

Joulukotiin.fi ei odota tekevänsä hetkessä merkittävää muutosta suomalaisten ostokäyttäytymiseen, vaan haluaa ensin testata millaisia reaktioita uusi palvelu asiakkaissa herättää.

Nuoret miehet ovat lähteneet varovaisesti liikkeelle jo senkin vuoksi, että kumpaakin on tänä vuonna työllistänyt pro gradun teko. Korhonen teki omansa Jyväskylän yliopistolle, Pyrhönen taas Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle.

Korhonen ja Pyrhönen ovat olleet melkein jo koko opiskeluaikansa yrittäjiä. Neljä vuotta sitten Korhonen perusti tapahtumamarkkinointia tuottavan Myynninedistämistoimisto Impulsion, jonka yhteyteen Joulukotiin.fi on kehitetty.

"Kuusikauppa taas lähti siitä, että yhtenä kauniina aamuna mietimme verkkoideoita. Idea kuusikaupasta tuli kylläkin vasta joulun jälkeen", Korhonen sanoo.

Joulukotiin.fi myy kotimaisia kuusia kotiin kannettuina.

"Kuuset ovat Raaseporista, jossa sijaitsevalta kasvatustilalta olemme varanneet oman kiintiön. Kuuset lähtevät sieltä tilaajille niin, että ovat perillä muutamassa päivässä", Korhonen sanoo.

Markkina-alueet ovat pääkaupunkiseutu, Turku, Tampere ja Jyväskylä.

Korhonen ja Pyrhönen ovat markkinoineet Joulukotiin.fi -palveluaan somessa ja osallistumalla Jyväskylän Messukeskuksen Joulumarkkinoille.

"Jonkin verran on ollut myös suoramyyntiä yrityksille", Korhonen sanoo.

Kuluttajille kuusilla on vain yksi hinta: 95 euroa sisältää myös kuljetuksen. Yritysasiakkaiden hinnat vaihtelevat varusteista riippuen.

Korhonen arvelee, että kuusien tilaajissa yritysasiakkaita on muutamia kymmeniä, kuluttajia noin sata.

Ensi jouluksi kuusikauppiaat kaavailevat verkkokaupan laajentumista.

"Päätuotteena säilyy kuusi, mutta jouludekoraatiota voi vielä lisätä. Asiakkaat ovat kyselleet myös ruokapuolta", Korhonen sanoo.

Muovikuuset ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa, mutta aito puukin pitää pintansa.

"Monissa kodeissa on molemmat. Messuilla asiakkaat sanoivat, että aidon kuusen tuoksu on joulun tuoksu", Korhonen sanoo. n

Irmeli Salo