Kommentti

Saara Koho 19.3. 11:37 päivitetty 19.3. 12:20

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Arttu Laitala
Saara Koho on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?

Tämän vuoden eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 14. huhtikuuta. Ennakkoäänestys alkaa jo huhtikuun 3. päivä eli noin kahden viikon päästä. Miksi vaalit eivät vielä näy missään? Ehtiikö huumaa syntyä ollenkaan ennen h-hetkeä?

Vaalimainoksia ei Helsingissä vielä näe kaduilla tai julkisissa liikenneväleissä, hyvin harvoin lehdissä tai televisiossakaan. Kuljen joka päivä vähintään kahdesti ydinkeskustan läpi, mutta vain kerran olen törmännyt vaaliflyereiden jakajiin. Tänäkin aamuna rautatieasemalla päivysti vain Iso numero -lehden myyjä.

Jääkö kokoomuksen huvitusta aiheuttanut Autot kuuluvat teille -kampanja näiden vaalien ainoaksi tunteita herättäneeksi mainokseksi? Pitääkö ehdokkaiden ajatuksia fiilistellä vain vaalikoneiden ja satunnaisten Facebook-videoiden kautta? Keskittyykö kaikki mainonta tylsästi vaaleja edeltävälle viikolle?

Kauppalehden tekemän kyselyn mukaan keskustalla, kokoomuksella ja demareilla on yli miljoonan euron eduskuntavaalibudjetit. RKP ja vasemmistoliitto käyttävät mainontaan 700 000 euroa ja vihreät 600 000 euroa.

Keskustan mainostoimistokumppani on Miller & Lean ja vihreiden Sherpa, muut puolueet eivät ole julkistaneet kumppaneitaan.

Vasemmistoliitto sijoittaa markkinointiin varaamistaan varoista noin puolet sosiaaliseen mediaan ja verkkomainontaan. Myös keskustan markkinointivaroista iso osa menee näissä vaaleissa verkkomainontaan ja sosiaaliseen mediaan.

Se on ymmärrettävää. Facebook ja Instagram alkavat olla massamedioita, jotka tavoittavat suomalaiset teinistä vaariin.

Moni kaipaa kuitenkin perinteisiä vaalikahveja, vaalikrääsää ja ehdokkaan kohtaamista kasvokkain. Ainoastaan Facebookissa tehtävä kampanja voi jäädä etäiseksi. Kuulun itse siihen kansanryhmään, jonka mielestä on mukavaa tentata ehdokkaita torikahveilla. Kerran olen muuttanut äänestysaikeitani juuri tällaisen kohtaamisen seurauksena.

Vaalimainonnan laimeutta voi selittää myös pitkä valmisteluaika. Esimerkiksi Sdp:n brändifilmi ja markkinointisuunnitelmat olivat valmiina jo viime vuoden puolella. Mitä etupainotteisimmin kampanjaa pystyy suunnittelemaan, sitä enemmän on tilaa yllättäville asioille. Politiikan maailmassa tunnelma voi kuitenkin muuttua todella nopeasti.

"Mainokset pitää tehdä niin, etteivät ne tunnu irralliselta tai epärelevantilta uudessa, muuttuneessa tilanteessa. Se voi olla syy siihen, miksi poliittinen mainonta ei aina tuota samanlaisia wow-kokemuksia kuin kaupallinen mainonta", Sdp:n puoluesihteeri Antton Rönnholm totesi Kauppalehti Faktan haastattelussa.

Luulisi miljoonalla eurolla irtoavan myös näyttävää katu-, metro- ja lehtimainontaa. Toivon, että jo loppuviikosta vaalikuume alkaa nousta ja näkyä ulospäin. Niin, että Suomessa vieraileva turistikin huomaa, että meillä on vaalit luvassa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö