Teknologia

Laura Kukkonen 15.5. 14:05

Oikotie ja Elisa toivat VR-teknologian rekryilmoituksiin

Elisa kokeilee vr-teknologiaa työpaikkailmoituksissa yhdessä Oikotien kanssa.

Sanoman omistama verkkopalvelu Oikotie pilotoi virtuaalitodellisuutta työpaikkailmoituksissa.

Operaattoriyhtiö Elisan työpaikkailmoituksessa työnhakija voi nyt kurkistaa sisään yrityksen konttoriin ja kerätä samalla lisätietoa mahdollisesti tulevasta työpaikastaan.

Uudenlaisen työpaikan kiertoajelun mahdollistavat 360-asteinen videototeutus ja virtuaalitodellisuus.

Elisa on mukana Sanoman rekrytointipalvelun Oikotie Työpaikkojen pilottihankkeessa, joka tuo VR-teknologian ensimmäistä kertaa työpaikkailmoituksiin. Aiemmin 360-asteen videota ja VR-toteutuksia on tehty asuntoesittelyissä.

"Meillä oli idea, että haluamme käyttää virtuaalitodellisuutta. Mietimme, että monia työnhakijoita kiinnostaa, miltä työpaikalla näyttää. Päätimme tehdä pilotin ja Elisalla oli valmista, hyvää materiaalia. Siten päädyimme tekemään kokeilun heidän kanssaan", Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa kertoo M&M:lle.

Elisa myös hakee teknologiaosaajia, joten kumppani oli luonteva valinta VR-kokeiluun. Elisan konttoriin voi tutustua 360-toteutuksen kautta tietokoneella tai mobiililaitteella, mutta syvempää tuttavuutta voi tehdä kännykän kanssa toimivien VR-lasien kanssa.

"Ajatuksena on, että tästä tulisi suoranainen ilmiö. Tämä on tällä hetkellä kaikissa Elisan ilmoituksissa, mutta VR-lasien kanssa kokeilu kiinnostaa varmasti eniten propellihattuja", Pihlajamaa sanoo.

Pihlajamaa uskoo, että vr-työpaikkaesittely kiinnostaa varsinkin teknologiaan liittyvien työpaikkojen kohdalla ja sellaisissa töissä, joissa sijainti on muuten mielenkiintoinen, kuten rakennusalalla.

Oikotien pilotti tuli julki maanantaina 14. toukokuuta, mutta Pihlajamaa uskaltaa kuvailla toteutuksen onnistuneen.

"Voin jo sanoa, että ainakin tekninen toteutus on ihan hyvä, koska vuorokauden aikana ei ole tullut yhtään valitusta."

Elisan virtuaaliesittely on toteutettu yhteistyössä 3D Studio Blombergin kanssa. Pihlajamaan mukaan vastaavan hankkeen kustannukset jäävät alle 10 000 euroon. Pilotissa Elisan VR-sisältö oli valmiina käyttöön, mikä laski kustannuksia. Hän kertoo, että VR-toteutus on noin 30-40 prosenttia kalliimpaa kuin tavallisen videoilmoituksen tekeminen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.