Mini nordicin brand manager Marius Hayler sanoo, että turkulaisen Ojalasaaren tehtävä on harmonisoida ja uudistaa Minin markkinointiviestintä Pohjoismaissa ja Baltian alueella.

¿ BMW:n uuden strategian puitteissa markkinoinnin prosesseja selkeytetään sekä kustannustehokkaammiksi että markkina-alueittain paremmin brändin tavoitteita tukeviksi. Halusimme myös kartoittaa uusia, joustavia kumppaneita. Kilpailutimme useita pohjoismaisia toimistoja, niin isoja kuin pienempiä. Ojalasaari vakuutti meidät luovilla ratkaisuillaan.

¿ Loistava asiakkuus, sillä kysymyksessä ei ole adaptaatio vaan tiimimme vastaa koko luovasta suunnittelusta, Ojalasaaren strategisesta suunnittelusta vastaava Wille Eerola iloitsee.

Pitkällä jänteellä

Eerolan mukaan Suomen oloissa kansainvälinen autotili on poikkeuksellinen haaste.

¿ Nyt on pakko näyttää, että osaamme luovan brändimainonnan lisäksi tehokkaan diilerimainonnan.

Minillä on aikaisemmin ollut toimistot kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa adaptaatiomainontaa hoiti BMW:n kansainvälinen toimisto JWT.

Vaikka Minin myynti Suomessa ei päätä huimaa, Hayler uskoo, että autoklassikko löytää tiensä muidenkin kuin pääkaupunkiseudun mainosmiesten talleihin.

¿ Mini on ilman muuta löytänyt markkinansa, ja nyt rakennamme olemassa olevaan tunnettuuteen perustuen pitkäjänteistä menestystarinaa Pohjoismaissa. Mini on vuonna 2001 tapahtuneen comebackin jälkeen ylittänyt sille asetetut tavoitteet. Tehtaalta luovutettiin viime vuoden lopulla 500 000:s Mini.

Asiakkaat huoltoon

Haylerin mukaan Mini pitää erityistä huolta nykyisistä asiakkaistaan.

¿ Tämä on seikka, joka unohtuu liian usein myös automerkkien markkinoinnissa. Uuden asiakkaan hankkimiseen käytetään syystäkin paljon rahaa, mutta liian usein nykyisten asiakkaiden kustannuksella.

¿ Olen itse nähnyt, kuinka sitoutuneita Minin omistajat ovat brändiin ja siihen liittyviin tapahtumiin, joten ilman muuta systematisoimme myös jälkimarkkinoinnin koko markkina-alueella, Eerola toteaa ja kertoo Minin toteuttavan mittavia tapahtumia Pohjoismaissa tulevan kevään aikana.

Myös ensimmäiset Ojalasaaren kampanjat kaasuttavat mediaan kevään autosesongin myötä.

Ojalasaaren Mini-tiimiin kuuluvat Eerolan lisäksi AD:t Tuomas Tikka ja Tero Lumiainen, copy Ville Räike sekä projektipäällikkö Sari Lahti.