Rientola, Zeeland, Ojalasaari Group - vaikutelma on viime aikoina ollut se, että turkulaistoimistot rantautuvat laiturit ryskyen Helsinkiin.

Ojalasaari Groupin toimitusjohtaja Jaakko Ojala haluaa korjata virhevaikutelman.

- Mekin olemme perustaneet vuosi sitten toimiston Helsinkiin, mutta totuus on se, että myyntikatteesta 95 prosenttia tuli pääkaupunkiseudulta jo ennen sitä. Ei Turussa enää ole montakaan yritystä, joiden asiakkuuksilla mainostoimisto tekisi 3,1 miljoonan euron myyntikatteen.

OSG:n päämaja on yhä Turussa, mutta voimakkain kasvu tulee kymmenhenkisen OSG HEL -yksikön kautta, joka keskittyy eri asiakkuuksiin kuin pääkonttori ja johon paraikaa haetaan lisää työntekijöitä - kuten myös alakertaan perustettuun OSG Eventiin.

Ojalan mukaan sijainti Helsingissä edesauttaa laaturekrytointeja.

Pääkaupunkiin on myös kotiutettu OSG-konsernin toinen pohjoismainen tili Minin lisäksi: BMW-moottoripyörät. Haasteena on rukata uusiksi BMW:n pyöräbrändi Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Oman käden oikeudella

- Halusimme yhteistyökumppaniksi toimiston, jossa ymmärretään brändin rakentamisen lisäksi motoristeja ja ollaan myös itse kiinnostuneita moottoripyöräilystä, BMW Motorrad Nordicin markkinointipäällikkö Marie Dellbrant perustelee.

- OSG HEL esitteli meille ehdotuksen, jossa oli mukana enemmän kuin pelkkä moottoripyörä. Siinä oli esillä ihminen ja se tunne, joka tietynlaisesta moottoripyörästä syntyy.

Valintaan vaikutti myös se, että OSG HEL tekee BMW:n automainontaa Suomessa. Eikä haittaa ollut siitäkään, että toimisto teki tausta- ja suunnittelutyön omasta aloitteestaan.

Pöydän ääressä istuu kolme miestä, joilla on takanaan useampi tuhat kilometriä kahdella pyörällä: OSG:n omistaja ja toimitusjohtaja Ojala, toinen omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Jouko Saari sekä OSG HELiä vetävä asiakkuusjohtaja Tom Wilén.

- Tutustuimme BMW:n mainontaan suomalaisissa lehdissä ja koimme, että se on ihan muuta kuin mitä BMW tarvitsee. He ovat laajentaneet mallistoaan, ja brändimielikuva kattaa vain osan siitä. Konsepti those who ride know pureutuu mallistoon erilaisten ajajatyyppien kautta yhtälöllä man + machine + experience, Wilén kuvailee.

BMW jahtaa japanilaisia

Moottoripyörien markkina on ollut kasvussa koko 2000-luvun, ja esimerkiksi Suomessa tehtiin vuoden alkupuoliskolla noin 8 000 ensirekisteröintiä eli 10 prosenttia edellisvuotta enemmän. Suosituimmat merkit olivat kuitenkin japanilaiset Honda, Yamaha ja Suzuki, joita ostetaan etenkin ensimmäisiksi moottoripyöriksi.

BMW:n strategia on kosiskella uusia harrastajia siinä vaiheessa, kun nämä ostavat toista pyöräänsä.

- Ihmiset ostavat ensimmäinen pyöränsä illuusion takia. Sitten kun he perehtyvät asiaan enemmän, BMW alkaa kiinnostaa, Saari uskoo.

- Harley-Davidsonissa ominaisuudet eivät riitä, ja vaikka japanilaispyörä voisi olla vaihtoehto, iän myötä premiumista ollaan valmiita maksamaan.

BMW:n myynti on kasvanut pohjoismaissa viiden prosentin vuosivauhtia, mutta vahvin markkinakasvu moottoripyörissä on tullut alle 650-kuutioisten luokassa. Siinä BMW:llä ei ole ollut malleja.

OSG voitti Suomi-Ruotsin

Pohjoismaista haastetta OSG:llä on myös tänä viikonloppuna järjestettävän Suomi-Ruotsi-maaottelun mainonnan suunnittelussa.

OSG:n viestintätoimiston asiakas Samsung toimii maaottelussa kisaisännän roolissa, ja viestintätili venyi kesällä vaivihkaa vip-loungen suunnitteluun, tapahtumien kuten Suomi-Ruotsi-fanimaaottelun ideoimiseen sekä SUL:n markkinointiviestintään.