Uudistukset

M&M 2.3.2017 08:29 päivitetty 2.3.2017 10:31

"Olemme tilanteessa, jossa on pakko onnistua" - Werklig terästää Kuusamon Juuston tarinan

Kuvakaappaus Kuusamon Juuston verkkosivuilta

Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen panee itsensä likoon juustolan menestyksen eteen.

Maailman pohjoisimmaksi juustolaksi itseään tituleeraava Kuusamon Juusto aikoo tuoda brändinsä uuteen nousuun.

Juustola on aloittanut yhteistyön bränditoimisto Werkligin kanssa. Werklig vastaa Kuusamon Juuston uudesta brändistrategiasta ja brändi-identiteetistä.

Ensimmäisten bränditekojen joukossa on toimitusjohtajan hiihtotempaus, joka julkistettiin viime viikolla yhtiön Facebook-sivuilla. Toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen lupaa hiihtää 800 kilometriä Helsingistä Kuusamoon, jos uuden tuotteen lanseeraus onnistuu ja yhtiön suunta kääntyy vaikeuksista voittoon tämän kevään aikana.

Kuusamon Juuston liikevaihto on ollut viime vuosina laskusuunnassa. Vuonna 2015 liikevaihto oli noin 16 miljoonaa euroa, mutta tilikauden tulos jäi tappiolle 4,7 miljoonan euron verran.

"Olemme nyt tilanteessa, jossa on pakko onnistua. Myynnin puolella on jo nähtävissä kasvua tänä vuonna ja oma uskoni Kuusamon Juustoon kasvaa päivä päivältä. Mutta vielä tarvitaan paljon kovaa työtä”, Vaittinen sanoo.

"Haluan omalta osaltani osoittaa taistelutahtoani ja luoda uskoa työntekijöihimme, maidontuottajiimme ja omistajiimme tällä tempauksella", Vaittinen kertoo.

Marraskuussa tehtävässään aloittanut Vaittinen kertoo tiedotteessa, että tempauksen Facebook-video on otettu hyvin vastaan.

"Kannustuksia on sadellut niin pohjoisesta kuin etelästä", Vaittinen sanoo.

Vaittinen on aiemmin urallaan työskennellyt markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen parissa muun muassa Fazer Makeisilla, McDonald’silla, Danonella ja Mandatum Lifella.

Tarina tutuksi

Kuusamon Juusto lanseerasi helmikuun alussa uuden Seita-juuston. Yhtiö takaa, että sen tuotteiden saatavuutta kaupoissa on nyt parannettu merkittävästi. Werkligin uudistamista pakkauksista ensimmäisiä nähdään kaupoissa tämän kevään aikana.

"Siitä alkaa Kuusamon Juuston uusi matka suomalaisten ruokapöytiin”, Werkligin strategiajohtaja Tapu Haro sanoo.

Haron mukaan Kuusamon Juuston haasteena on, että kovin moni ei tunne sen tarinaa huolimatta pitkistä perinteistä, oivallisista tuotteista ja ammattimaisuudesta. Kuusamon Juuston tunnetuimpia tuotteita ovat Paimenpoika-brändin juustot.

"Kuusamon Juuston brändityössä yhtiön yhdeksi arvoksi määriteltiin taistelijaluonne yhdessä asiakkaan kanssa. Toimitusjohtajan hiihto pitkän Suomen halki osoittaa juuri sitä taistelijaluonnetta, sopii Kuusamon Juustolle", Haro kuvailee.

Juustolan ja sen toimitusjohtajan matka tuodaan esiin sosiaalisessa mediassa Facebookissa ja Instagramissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö