Mediamainonta

Aleksi Ylä-Anttila 20.6. 08:45

Öljy- ja energiayhtiöt lisäsivät mainontaansa roimasti – myös ulkomainonnassa vahvaa kasvua

Colourbox

Toukokuussa mainonnan määrä kasvoi 0,5 prosenttia vuoden 2017 toukokuuhun verrattuna.

Mainospanostukset kasvoivat eniten ulkomainonnassa (+18,1 prosenttia), televisiomainonnassa (+6,7 prosenttia) ja radiomainonnassa (+4,4 prosenttia).

Muiden mediaryhmien mainospanostukset vähenivät toukokuussa vuoden takaiseen nähden. Eniten mainospanostukset laskivat painetuissa sanomalehdissä (-7,9 prosenttia), painetuissa kaupunki- ja noutolehdissä (-6,4 prosenttia) sekä painetuissa aikakauslehdissä (-4,9 prosenttia).

Mainospanostukset kasvoivat toukokuussa usealla toimialalla. Huomattavan suurta kasvua nähtiin öljy- ja energiayhtiöiden kohdalla (+70,7). Myös finanssialan (+29,6 prosenttia), matkailun (+13,6 prosenttia sekä elintarvikkeiden (+7,4 prosenttia) mainostajat lisäsivät panostuksiaan toukokuussa.

Työpaikkailmoittelu kasvoi +11,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Eniten mainonnan määrä laski toukokuussa kosmetiikan (-28,0 prosenttia) sekä moottoriajoneuvojen (-7,2 prosenttia) toimialalla.

Merkkimainonta kasvoi +4,0 prosenttia. Vähittäiskauppa laski -7,5 prosednttia ja luokiteltu ilmoittelu väheni  -0,8 prosenttia vuoden 2017 toukokuuhun verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Kesäkuun 2018 tiedot raportoidaan viikolla 28.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö