Facebook on julkaissut säätelijöiden paineen alla sähköpostejaan vuosilta 2015 ja 2016. Ne osoittavat, miten yhtiö suhtautui politiikkaan vaikuttamaan pyrkineisiin datavälittäjiin. Asiasta uutisoi AdAge.

Kuuluisin tapaus on Cambridge Analytica, jossa yhtiö keräsi tiedot 87 miljoonalta Facebook-käyttäjältä.

Facebookin mukaan nyt julkistetut sähköpostit tukevat yhtiön kertomaa, jonka mukaan se ei tiennyt Cambridge Analytican rikkeistä toimissaan ennen joulukuuta 2015.

Monissa sähköposteissa tosin mainitaan mahdollisia väärinkäytöksistä epäiltyjä toimijoita. Julkistettujen sähköpostien valossa Facebookilla ei kuitenkaan ollut täyttä käsitystä Cambridge Analytican toiminnasta.

Sähköpostit tarjoavat ainutlaatuisen kuvan siitä, mitä Facebookin työntekijät ajattelivat tuohon aikaan kumppaneistaan, jotka kävivät kauppaa heidän asiakastiedoillaan erityisesti tilanteessa, jossa Yhdysvaltain presidentinvaalien asetelma oli kuumenemassa.

Postit kertovat, että työntekijät väittelivät monien politiikan parissa toimineiden datakauppiaiden toiminnan eettisestä laadusta ja siitä, rikkoiko se Facebookin sääntöjä, joissa linjattiin käyttäjien tietosuojasta. Cambridge Analytica oli vain yksi yhtiöistä, joiden toiminnasta väiteltiin.

Esimerkiksi lokakuussa 2015 kirjoitetussa sähköpostissa Facebookin työntekijä kertoo epäilevänsä Nation Builder -yhtiön rikkovan sääntöjä. Se yhdisti datakauppiailta ostamiaan käyttäjätietoja keräämiinsä julkisiin postauksiin.

NationBuilder tarjosi sitten saamiaan tietoja For America -nimiselle poliittiselle toimijalle, jolla oli Facebook-tilillään 7,6 miljoonaa seuraajaa. NationBuilder kertoi pystyvänsä toimittamaan For Americalle tiedot satojen tuhansien amerikkalaisten nimistä, kotiosoitteista ja syntymäajoista.

Cambridge Analytica -skandaalin tultua julkisuuteen Facebook alkoi tutkia tarkemmin, miten sen API-sovellusohjelmistorajapintaa käytettiin. API on portti, jonka kautta ulkopuoliset yritykset pääsevät käyttämään Facebookin työkaluja luodakseen omia informaatiotuotteitaan.

Yhtiö kertoi myös tutkivansa kaikkia kumppaniensa mahdollisia rikkeitä. Facebook myöntyi heinäkuussa maksamaan viiden miljardin dollarin sakon tietoturvarikkeistään.

Facebook kertoi perjantaina tutkivansa myös satojen markkinointiyritysten toimintaa. Yhtiö vastasi näin äskettäiseen Business Insider -lehden paljastukseen, jonka mukaan markkinoijat tallentavat Instagram in Stories-videoita.

Käyttäjille luvataan, että ne tuhoutuvat 24 tunnissa, mutta San Franciscossa päämajaansa pitävä markkinointialan yritys Hyp3r tallentaa niitä Business Insiderin mukaan koko ajan.

Markkinoijia onkin syytetty samantyyppisestä toiminnasta kuin mitä Cambridge Analytica teki.