Kampanja

Aleksi Ylä-Anttila 25.8.2017 13:01 päivitetty 25.8.2017 13:14

Onko Finlaysonin naisille myöntämä alennuskampanja lainvastainen? "Voi ajatella, että siitä voi tulla varsin suuriakin summia"

Kuvakaappaus Finlaysonin Facebook-sivuilta.
Finlayson tarjoaa naisille alennettuja tuotehintoja osana kampanjaa. Yhtiö kertoo kampanjan syntyneen 100-vuotiaan Suomen kunniaksi ja miesten ja naisten välisen palkkaepätasapainon esiin tuomiseksi.

Finlayson tarjoaa syyskuussa naisille alennettuja tuotehintoja. Yhtiö perustelee tarjouskampanjaa sillä, että naisten ja miesten palkat eivät ole tasa-arvoisia. Tasa-arvovaltuutettu kertoo, että kampanjasta on tehty toistaiseksi 13 kantelua.

Tasa-arvolakiin tuli vuonna 2009 mukaan syrjintä tavaroita ja palveluja tarjottaessa. Eduskunnassa linjattiin silloin, että harvoin annettavat huomionosoitukset, joiden rahallinen arvo on vähäinen, olisivat jatkossakin sallittavia. Tässä viitattiin esimerkiksi äitienpäivään, isänpäivään ja naistenpäivään.

Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara kertoo, että paljon julkisuutta saaneesta kampanjasta oli puoleen päivään mennessä perjantaina tehty 13 kantelua.

"Meille on tullut 13 kantelua eilisen aikana. Tänään kanteluja ei ole toistaiseksi tullut. Tämä on tietysti suuri määrä. Asia on kuitenkin saanut paljon julkisuutta. Totta kai se tuottaa myös reagointeja", Maarianvaara toteaa.

Finlaysonin kampanjan kaltaiset tapaukset ovat Maarianvaaran mukaan verrattain harvinaisia. Esimerkkejä lain vastaisiksi todetuista kampanjoista ei ole montaa.

Vuonna 2011 tasa-arvovaltuutettu katsoi kodinkalusteliikeketju Maskun Kalustetalon Naisten päivät -kampanjan olleen tasa-arvolain vastainen.

Tulkinta oli seurausta siitä, että Maskun Kalustetalon naisasiakkaille myöntämät tarjoukset olivat tasa-arvovaltuutetun arvion mukaan rahalliselta arvoltaan huomattavia. Lisäksi yli kaksi viikkoa kestävä kampanja ei vertautunut kestollisesti äitienpäivään, isänpäivään tai naistenpäivään.

Maarianvaaran mukaan arviointiin vaikuttavat nimenomaan kampanjan rahallinen arvo sekä kesto.

"Näitä tapauksia on sen verran harvakseltaan, että erityistä tulkintakäytäntöä ei ole vielä tullut. On vain nämä tietyt kriteerit, joita vasten tapauksia peilataan. Jokainen tapaus täytyy käytännössä arvioida tapauskohtaisesti. Asianosaiselle yritykselle on annettava mahdollisuus esittää omat näkemyksensä ja kampanjaan liittyvät faktat. Ennen tätä ei voida tehdä lopullisia johtopäätöksiä."

Finlaysonin kampanja alkaa Ruotsissa Tukholmassa järjestettävillä kaupunkifestivaaleilla Kungsträdgårdenissa 24.–26. Syyskuussa naisilla ja miehillä on keskipalkkapussien kokoon perustuvat hinnat Finlaysonin liikkeissä myös Suomessa. Finlaysonin mukaan naisen euro on noin 0,83€, kun vertaillaan miesten ja naisten keskipalkkoja. Käytännössä naisille myönnetään siis 17 prosentin alennus miehiin verrattuna.

"Siitä on aikaa noin kuukausi, kun olen itse viimeksi ostanut jotain Finlaysonilta. En nyt niin hyvin muista, paljon yksittäinen tuote maksoi. Kai heidän tuotteensa ovat suurin piirtein muutamia kymppejä, jos ostaa yhden kerralla. Mutta voi ajatella, että siitä voi tulla varsin suuriakin summia, riippuen paljonko sieltä sitten hankkii", Maarianvaara arvioi.

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoi torstaina idean kampanjaan tulleen hänen vaimoltaan. Helsingin Sanomille myöntämässään haastattelussa Kurttila totesi itse yhtiön rikkovan lakia.

"Totta kai me rikomme [lakia], kyllä me sen tiedämme. Tämähän rikkoo varmasti tasa-arvolakia, mutta tämä oli ihan tietoinen ja harkittu riski. Emme halua antaa lain estää meitä puhumasta vääryydestä", Kurttila kertoi HS:lle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö