Markkinoijat ajattelevat perinteisesti, että ihmiset haluavat heille räätälöityä henkilökohtaista mainontaa ja ovat vastineeksi valmiita antamaan henkilökohtaisia tietojaan markkinoijien käyttöön. Uusi tutkimus ei tue tätä näkemystä, uutisoi eMarketer.

Yhdysvalloissa 1 100 verkkokäyttäjää vastasi tänä vuonna Advertising Research Foundationin (ARF) kyselytutkimukseen. Vastanneista 93 prosenttia oli valmis paljastamaan sukupuolensa tätä kysyttäessä, mutta luku putosi 90 prosenttiin, kun kerrottiin, että tietoa käytetään personoituun markkinointiin.

Vastaavasti 91 prosenttia vastaajista oli valmiita kertomaan etnisen taustansa, mutta luku putosi 86 prosenttiin, mikäli syyksi ilmoitettiin käyttäjän personointi markkinointia varten.

eMarketerin analyytikko Nicole Perrin sanoo, että markkinoijat kuvittelevat kuluttajien haluavan personointia ja kohdentamista, mutta yhä useampi kuluttaja suhtautuu asiaan entistä epäilevämmin.

”Yhden pisteen nousu sitoutumis- tai konversioasteessa olla markkinoijan näkökulmasta juhlimisen arvoinen asia, mutta kuluttajat eivät välttämättä noteeraa näin kohdistettua mainontaa juuri heille kohdistetuksi ja merkittäväksi asiaksi” Perrin sanoo.

Kyselytutkimuksen mukaan ihmiset ovat nyt yleisesti hitusen haluttomampia jakamaan tietojaan kuin vuosi sitten, jolloin kysely tehtiin ensimmäisen kerran.

Esimerkiksi kotiosoitteensa jakavien halukkuus laski 10 prosenttiyksikköä, 41 prosentista 31 prosenttiin. Muita isoja muutoksia olivat halukkuus kertoa puolison nimi, oma sähköpostiosoite ja oma nimi.

Tutkimuksesta kysyttiin lisäksi, mihin instituutioihin vastaajat luottavat. Tässä oli tapahtunut vain vähän muutoksia. Kolmannes vastaajista, yhteensä 33 prosenttia ilmoitti vuosi sitten luottavansa mainontaan, kun vastavaa luku on nyt 27 prosenttia. Myös luottamus sosiaalisra mediaa kohtaan laski hieman, 30 prosentista 27 prosenttiin.

Lue lisää: Personoitu markkinointi on kaikkien huulilla, mutta asialla on kääntöpuolensa: "Kuluttajat eivät ole olleet kovin vakuuttuneita"

Lue lisää: Markkinoijat uskovat automaatioon, mutta osaamista puuttuu