On vaikea innostua joulusta, kun se on vielä kuukausien päässä. Tämän tietävät hyvin myös markkinoijat.

Brittiläinen postimyyntifirma Argos on lähtenyt ratkomaan haastetta mainosfilmillä, josta on helppo povata yhtä vuoden puhutuimmista joulumainoksista kansainvälisesti. Kampanjasta uutisoi Adweek.

The Book of Dreams -mainoksen on tehnyt luova toimisto The&Partnership. Spotti perustuu Simple Minds -yhtyeen musiikkivideoon Don’t You (Forget About Me) vuodelta 1985.

Mainoksessa isän lahjaunelma toteutuu, mutta tytär pääsee mukaan osana jaettua iloa.

Idea on yksinkertainen: Britanniassa monet perheet ovat aloittaneet lahjojen hankinnan selaamalla Argosin katalogia kirjaten samalla lahjatoiveita ylös listalle.

Suunnittelija Ludo Thomas The&Partnershipista kertoo Adweekille tekijätiimin kokeilleen prosessin aikana monenlaisia unelmia. Lopulat ratkaisu löytyi katalogia selaamalla.

”Kokeilimme lapsen unelmaa, mutta se on liian helppoa. Mutta entäpä isän unelma? Selasimme katalogia ja löysimme rumpusetin. Rummut ovat tavallaan bändin pahis, mutta ne ovat kuitenkin musiikin selkäranka. Eivätkä ne yleensä ole lavalla etualalla.”

The&Partnershipin luova johtaja Danny Hunt keksi idean musiikkivideosta, mutta jätti biisivalinnan työryhmälle.

”Kuuntelimme varmaan kaikki 70-, 80- ja 90-luvun biisit. Kun Simple Minds oli valittu, piti miettiä, miten me voisimme vielä parantaa sitä”, kertoo suunnittelija Arthur Harry.

Yhdysvalloissa laulu tunnetaan John Hughesin klassikkoelokuvasta Breakfast Club, mutta Britanniassa se liitetään nimenomaan Simple Mindsiin. Siksi bändikin saa tilaa mainoksessa paljon.

On myös olennaista, että rummuilla on suuri rooli kappaleessa. Siksi sitä voi verrata Phil Collinsin klassikkoon In the Air Tonight, jota käytettiin makeisvalmistaja Cadburyn Gorilla-mainoksessa vuonna 2007.

The Book of Dreams -spottiin piti saada muiden elementtien ohella luotua tunnelma, joka puhuttelee myös nuorempia yleisöjä.

“Oli se aika haastava tapaus”, sanoo Hunt. ”Sehän on isän unelma. Piti siis olla kappale, joka resonoi isän maailmassa, mutta joka toimii myös hänen lapselleen. Ja halusimme laulun, jota ei ollut käytetty muualla.”