Verkkokaupat uhkaavat kivijalkakauppojen toimintaa. Digitaalisen sovituskopin odotetaan kuitenkin piristävän kivijalkakauppojen toimintaa, kertoo Kauppa.fi.

"Connected Fitting Room yhdistää verkkokaupan vaivattomuuden perinteisen sovituskopin vahvuuksiin tekemällä vaatteiden sovittamisesta helpompaa", Kaupan liitto kertoo verkkosivuillaan.

Digitaalinen sovituskoppi sijaitsee kivijalkamyymälässä.

Sovituskopissa asiakas voi selata koppiin asennetulta kosketusnäytöltä liikkeen vaatevalikoimaa sekä lähettää myyjälle pyynnön tuoda sovitettavaksi uusia vaatteita. Jos asiakkaan toivomaa vaatetta ei silloin löydy kaupan hyllystä, voi tuotteen tilata sovelluksen kautta myymälän verkkokaupasta.

Verkkokauppojen tavoin sovellus suosittelee asiakkaalle eri vaihtoehtoja.

Kaupalle puolestaan digitaalinen sovituskoppi kerää tietoa muun muassa tuotteiden kysynnästä, sovituksen kestosta ja henkilökunnan toiminnasta. Kauppa voi sitten hyödyntää tietoja esimerkiksi valikoimansa muokkaamiseen.

Digitaalisen sovituskopin on luonut liiketoimintaratkaisuja suunnitteleva ja toteuttava Avanade. Connected Fitting Roomia ovat olleet kehittämässä myös Avanaden omistavat Accenture ja Microsoft.