Monet somevaikuttajat ovat osoittautuneet mainostajien luomiksi fiktiivisiksi henkilöiksi. Nyt keskustellaan siitä, ovatko he uskottavia esikuvia. Asiasta kirjoittaa The New York Times.

Osuva esimerkki ilmiöstä nähtiin viime kuussa. Muotibrändi Calvin Klein julkaisi mainoksen, jossa yhdysvaltalainen malli Bella Hadid ja Instagram-malli ja artisti Miquela Sousa suutelivat keskenään.

Monet pitivät kohtausta epäuskottavana, jopa loukkaavana. Onhan supermalli Hadid julistautunut heteroksi.

Jutun juju on tässä. Bella Hadid on todellinen henkilö. Sen sijaan Sousa, joka tunnetaan paremmin nimellä Lil Miquela, on kokonaan keinotekoinen luomus.

Lil Miquela, jolla on 1,6 miljoonaa Instagram seuraajaa, on kokonaan tietokoneluomus. Hänet luotiin vuonna 2016 Los Angelesissa Piilaakson teknoyhtiöiden rahoilla ja hän kuuluu kasvavaan joukkoon sosiaalisen median markkinoijia, joita kutsutaan myös vaikuttajiksi.

Joka kuukausi yli 80 000 ihmistä kuuntelee Lil Miguelan musiikkia Spotify sta ja hän on työskennellyt muun muassa muotitalo Prada lle.

Hänen menestyksensä on herättänyt kysymyksen, miksi maksaa oikealle julkisuudenhenkilölle mainoskasvoksi ryhtymisestä, jos voi itse luoda täydellisen hahmon markkinoimaanomia tuotteitaan?

Ilmiö itsessään ei ole uusi. Fiktiiviset henkilöt ovat jakaneet kortteja Las Vegasissa, muodostaneet yhtyeitä ja esiintyneet muun muassa simulaatiopelisarja Simsin videopeleissä.

Kehittyneen teknologian ansiosta fiktiiviset vaikuttajat ovat kuitenkin yhä todellisemman tuntuisia ja vetoavat aiempaa tehokkaammin faneihinsa.

Virtuaalisen todellisuuden toteutuksiin keskittyvän Fable n perustaja ja toimitusjohtaja Edward Staachi ennustaakin, että tulevaisuudessa virtuaaliset henkilöt voivat korvata jopa digitaaliset kotien apujärjestelmät ja tietokoneiden käyttöjärjestelmät.

"Kohta näemme, että Miquela ja Alexa (Amazon in tekoälyavustaja) eivät itse asiassa poikkea kovin paljon toisistaan", hän sanoo.

Virtuaalisilla vaikuttajilla on monenlaisia etuja eläviin henkilöihin verrattuna. He ovat esimerkiksi ainakin tällä erää vähemmän alttiita viranomaisten sääntelylle eikä heitä ohjaavien henkilöiden tarvitse paljastaa itseään.

Liittovaltion kauppakomissio myöntää lausunnossaan, ettei se ole vielä ottanut kantaa virtuaalisiin vaikuttajiin, mutta "yhtiöiden, jotka käyttävät sellaisia, pitää varmistaa, että väitteet markkinoitavista tuotteista ovat totuudenmukaisia eivätkä harhaanjohtavia".

Nähtäväksi jää, toteutuvatko hurjimmat skenaariot. Teknologian kehittyminen on kuitenkin sen verran nopeaa, että nyt tieteiskirjallisuudelta kuulostavat toteutukset voivat olla jonain päivänä arkipäivää. Välähdyksen tästä maailmasta vuosi sitten teknologiajätti Google n demo, jossa yrityksen kehittämä tekoälyavustaja varasi puhelimella ajan parturilta hyvinkin ihmismäisesti.